12 Tips voor een beter website menu

Home E Blog E 12 Tips voor een beter website menu

Een goed ingedeeld en duidelijk menu is altijd een meerwaarde aan je website. Dat maakt de user experience voor je bezoekers een pak beter, je bounce percentage zal zakken en dat is dan weer goed voor je Google posities.

Gelukkig kun je het perfecte navigatiemenu ontwerpen om gebruikers te helpen snel de pagina’s te vinden die ze zoeken. Met de vele stijlen en formaten waaruit je kunt kiezen, kun je menu’s maken die indruk maken op bezoekers en een uitstekende gebruikerservaring (UX) opleveren.

In dit artikel geven we twaalf nuttige tips voor het ontwerpen van je menu’s.

Website menu

1. Geef prioriteit aan toegankelijkheid

Een goed ontworpen website is een website waar gebruikers niet veel moeite hoeven te doen om te vinden wat ze zoeken. Als een bezoeker op je pagina komt, moet hij dus snel je menu kunnen vinden en begrijpen hoe het te gebruiken.

Hoewel je creatief kunt zijn, is het belangrijk om prioriteit te geven aan het ontwerpen van een toegankelijke website. Probeer daarom vage of ingewikkelde labels te vermijden die lezers in verwarring kunnen brengen. Kies in plaats daarvan voor duidelijke lettertypen, contrastrijke kleuren en directe taal.

2. Optimaliseer de gebruikerservaring (UX)

Het bieden van een kwalitatieve UX kan je conversies stimuleren en het bouncepercentage verlagen. Om je UX te optimaliseren moet je je menu eenvoudig houden, zodat gebruikers geen ingewikkelde systemen hoeven te doorgronden. Er valt veel te zeggen voor nette, heldere ontwerpen waarmee bezoekers snel door je website kunnen navigeren.

Een algemene vuistregel is dat mensen in drie klikken of minder op je site moeten kunnen komen waar ze willen zijn. Daarom kiezen websites met veel inhoudsgebieden vaak voor megamenu’s.

Deze megamenu’s worden vaak gebruikt door grote e-commerce winkels, omdat ze alle pagina’s toegankelijk maken vanuit één ruimte.

3. Blijf bij eenvoudige ontwerpen

Je zou in de verleiding kunnen komen om je menu’s te vullen met veel effecten om indruk te maken op je bezoekers. Overweeg echter om de flitsende functies te bewaren voor je algemene webontwerp. Toch kun je misschien afbeeldingen opnemen als dat je navigatiedoelstellingen helpt.

Een andere optie is het gebruik van relevante, nuttige pictogrammen zoals richtingspijlen om gebruikers door je secties te leiden.

4. Spreek je publiek aan

Je kunt het perfecte navigatiemenu niet ontwerpen zonder rekening te houden met je unieke doelgroep. Met dit in gedachten kun je kleurenschema’s, lettertypes en call-to-actions (CTA’s) kiezen die je markt eerder zullen aanspreken. Hierdoor kunnen je links beter klikbaar lijken.

Een harde nieuwswebsite zal bijvoorbeeld waarschijnlijk niet hetzelfde lettertype en dezelfde berichtgeving gebruiken als een blogsite.

Wanneer je koppen of CTA’s kiest voor je menu, wil je gebruikers inspireren tot actie. In wezen moeten bezoekers gestimuleerd worden om verder te lezen of meer van je inhoud te ontdekken.

5. Wees consistent

Het is belangrijk dat de opmaak en vormgeving van je menu voldoet aan de verwachtingen van je bezoekers. Overweeg dus om dezelfde stylingopties te gebruiken om menu-items te markeren. Zo weten gebruikers wanneer een link hen naar een nieuwe pagina brengt of uitbreidt tot een dropdown menu.

Daarnaast kan het nuttig zijn om onderscheid te maken tussen primaire en secundaire koppen. Je zou dit kunnen doen door menupunten op het hoogste niveau iets groter te maken, of een vette stijl toe te passen om meer betekenis aan te geven.

6. Goed organiseren

Een navigatiemenu is een ideale manier om je webpagina’s te organiseren. Bovendien stelt het gebruikers in staat je inhoud op een zinvolle manier te bekijken. Blogs kunnen bijvoorbeeld berichten ordenen op onderwerp, terwijl een e-commerce website producten kan groeperen op categorie.

Als je eenmaal de hoofdcategorieën van je inhoud hebt vastgesteld, kun je je navigatiemenu daar omheen bouwen. Het is ook nuttig om relevante koppen te kiezen die de pagina goed beschrijven.

7. Breng een duidelijke hiërarchie aan

Door een hiërarchie in je menu aan te brengen kun je inhoud opdelen in kleinere stukken. Dit maakt het beter verteerbaar voor gebruikers. Probeer als zodanig relevante informatie te groeperen.

Voor sommige websites kan het nuttig zijn om informatie te ordenen op basis van wat voor bezoekers het meest populair of belangrijk is. Vervolgens kun je deze rubrieken laten opvallen binnen je menu. Streef naar een evenwicht tussen het tonen van interessante pagina’s aan gebruikers, terwijl je ze ook leidt naar pagina’s die je bedrijfsdoelstellingen het beste dienen.

8. Denk aan de mobiele ervaring

Een responsief menu wordt aantrekkelijk weergegeven op schermen van verschillende grootte, zoals smartphones en tablets. Dit is belangrijk omdat bijna 60% van het totale verkeer afkomstig is van mobiele telefoons.

De meeste websites zijn geneigd te kiezen voor hamburger menu’s voor mobiele apparaten.

Het niet bouwen van een responsieve website is aantoonbaar een van de grootste fouten die je kunt maken als het gaat om webdesign. Overweeg daarom bij het maken van je menu welke links het belangrijkst zijn om op te nemen in je primaire menu, want dat is wat op kleinere schermen te zien zal zijn.

9. Gebruik vertrouwde gewoontes

Als je je menu ontwerpt met onbekende gewoontes moeten gebruikers misschien nieuwe gebruiken leren, wat onhandig en vervelend kan zijn, dus dat wil je vermijden. De meeste gebruikers zijn bijvoorbeeld gewend om op het websitelogo te klikken om terug te keren naar de homepage.

Als je logo naar een inschrijf- of productpagina leidt, kan dit je bezoekers in verwarring brengen. Een andere gebruikelijke gewoonte is dat ‘bezochte’ links van kleur veranderen. Door deze bekende praktijken op je website toe te passen, kunnen gebruikers intuïtief door je pagina’s navigeren.

10. Optimaliseer voor zoekmachines

Om meer organisch verkeer naar je website te leiden, kun je je navigatiekoppen optimaliseren met populaire trefwoorden. Google Analytics en Google Keyword Planner zijn uitstekende hulpmiddelen waarmee je kunt vaststellen op welke woorden en zinnen gebruikers zoeken:

Vervolgens kun je deze sleuteltermen opnemen binnen je menu. Daardoor kan je website zomaar hoger scoren in zoekmachines.

11. Kies het juiste type menu

Er zijn veel soorten navigatiemenu’s om te overwegen. Dropdown menu’s verschijnen vaak als je met je muis over primaire categorieën gaat of erop klikt. Vervolgens krijg je een lijst met secundaire items te zien.

Deze menu’s zien er stijlvol en modern uit. Bovendien zijn ze een goede manier om ruimte te besparen.

Je kunt nog een stap verder gaan en een compleet megamenu ontwerpen. Deze kun je het beste gebruiken voor sites met veel inhoud, omdat je daarmee al je pagina’s kunt presenteren zonder dat het er te lomp uitziet:

Horizontale menu’s, waarin de belangrijkste pagina’s in een rij staan, zijn ook heel gebruikelijk. Als alternatief helpt een verticaal menu, in een kolom aan de zijkant van de pagina, lezers bij het scannen, omdat de ogen natuurlijk naar beneden bewegen (en niet naar de overkant):

Verticale menu’s passen meestal goed bij websites met langere menulabels, omdat ze meer ruimte bieden. Ze kunnen echter ook opvallend zijn, waardoor ze een goede keuze zijn voor creatieve servicesites.

12. Voeg broodkruimels toe

Met broodkruimels (breadcrumbs) kunnen gebruikers zien waar ze zijn binnen de structuur van je site. Bovendien maken ze het gemakkelijk voor bezoekers om terug te keren naar de pagina’s die hen naar hun huidige locatie hebben geleid:

Door broodkruimels aan je menu toe te voegen hoef je niet helemaal terug naar het begin te navigeren. In plaats daarvan kunnen ze gemakkelijk een of twee stappen teruggaan om te vinden wat ze nodig hebben.

9 Reacties

  1. Wat veel bruikbare tips. BIj veel heb ik niet stil gestaan. Oops

    Antwoord
    • Wat een fijne en waardevolle tips!! Ik ben heel visueel ingesteld. Voor mij moet een menu vooral mooi zijn. Maar heel leerzaam om te lezen dat er nog meer dingen zijn waar je op kunt letten.

      Antwoord
  2. Wat een goede tips, ik ben net een nieuwel blogsite begonnen, deze tips neem ik mee.

    Antwoord
  3. Zooo, ik weet nog wel dat ik 8 jaar geleden begon met bloggen en nog niks wist. Alles moest ik mezelf aanleren. Ik vond dat menu me toch ingewikkeld! Dit helpt bloggers erg veel denk ik!

    Antwoord
  4. Wat een fijne en goede tips! Ik ga mijn website menu eens onder de loep nemen aan de hand van deze tips.

    Antwoord
  5. Handige tips en helder uitgelegd Karel!
    Doet me er aan denken dat ik op één van mijn sites echt die menu een keer moet aanpakken!

    Antwoord
  6. Mooi artikel met handige tips! Dat van die broodkruimels wist ik nog niet. Daar ga ik eens mee aan de slag.

    Antwoord
  7. Wat een goede tips! Ik probeer me langzaam aan steeds meer in blog en website tips te verdiepen om het meeste uit mijn blog te halen.

    Antwoord
  8. Jeetje wat een goede tips. Ik heb mijn website al sinds 2013 en die is een keer aangepast, maar ik zie en lees zo al allerlei dingen die ik anders aan had mogen pakken. Veel te veel tags die niet duidelijk zijn en niet meer passend. Categorieën die behoorlijk gedateerd zijn. Ik ben aan het denken over een andere website-naam maar ik zie zo op tegen alles dat ik dan kwijt zou kunnen zijn of uit moet zoeken. Ik ben zo niet technisch. Of nog niet zou ik moeten zeggen…

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.