Als je een website eigenaar bent, kun je het je niet veroorloven SEO te verwaarlozen. Behalve de basis moet je nu ook geavanceerde SEO technieken gaan gebruiken. Je website goed optimaliseren om je positie in de SERPs te verbeteren betekent meer website verkeer, meer conversies, en uiteindelijk hogere inkomsten.
In mei 2022 komt 92,48% van al het webverkeer via Google’s zoekmachine. Hoewel er ook andere SERP’s bestaan, verbleekt hun belang in vergelijking daarmee. Als je website verkeer via zoeken krijgt, komt het hoogstwaarschijnlijk van Google, dus is het zinvol je site te optimaliseren op basis van Google’s SEO voorkeuren.
Dat wil niet zeggen dat je andere zoekmachines moet verwaarlozen. SEO voor Duck Duck Go, Yahoo!, en Bing kan je website ook een voorsprong geven op de concurrentie.
Het is vrij eenvoudig om je website in te richten voor basis SEO optimalisatie. Als je een zelf gehoste WordPress site runt, is het eenvoudig een plugin als Yoast of Rank Math te installeren en te activeren om te beginnen. Doe je SEO onderzoek, zet je zoekwoorden en metadata op de juiste plaatsen, en je bent er bijna.
Toch kunnen basis SEO best practices zoals zoekwoordenonderzoek en het gebruik van SEO plugins je website niet naar het volgende niveau tillen. Als je je spel echt wilt verbeteren, zijn meer geavanceerde SEO technieken nodig.
In dit artikel lopen we met je door enkele SEO tips en technieken die je site een flinke oppepper zullen geven. We zijn er zeker van dat je hoger in de SERP’s wilt scoren en daardoor je website verkeer wilt verhogen. Als dat je goed in de oren klinkt, lees dan verder.
De beste geavanceerde SEO technieken voor je website
Als je klaar bent om je SEO optimalisatie vaardigheden te gaan uitbreiden, zijn er tal van manieren om aan de slag te gaan. Laten we eens kijken naar een paar van de beste geavanceerde SEO technieken.
1. Voer een SEO audit van je website uit
Het uitvoeren van een SEO audit van je website is een van de belangrijkste geavanceerde SEO technieken die je kunt toepassen. Door dit te doen krijg je een schat aan nuttige informatie over hoe je site presteert.
Maak eerst snel de balans op van alle stukjes van je SEO puzzel. SEMRush biedt een handige SEO checklist die je kunt gebruiken. Zoek uit welke stukjes je op hun plaats hebt, en welke stappen je nog moet zetten om je site op het juiste spoor te krijgen. Bijvoorbeeld, is je off-page SEO op punt? Hoe zit het met je on-page optimalisatie?
Van daaruit is het tijd om te beginnen met een audit. Een SEO audit geeft je een totaalbeeld van hoe goed je je website optimaliseert. Je audit helpt je onder andere om problemen aan het licht te brengen die te maken hebben met hoe Google je site al dan niet indexeert. We hebben een volledige gids geschreven voor het uitvoeren van een site audit om je te helpen.
Verwaarloos ook de website audit tools van derden niet. Er zijn een aantal geweldige gratis SEO tools die je kunt gebruiken als aanvulling op de SEO auditing die je zelf uitvoert.
2. Kijk naar Interne Links, Backlinks, Permalinks, en Gebroken Links
Hoewel we geneigd zijn het concept van SEO te associëren met trefwoorden, kunnen SEO links ook je ranking in de SERPs beïnvloeden. Kijk grondig naar je links, ook naar backlinks en permalinks. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de links op je website werken, en dat je backlinks van hoge kwaliteit zijn.
Hier zijn enkele bases die je moet bestrijken als het gaat om het controleren van links (inclusief gidsen!):
- Werk aan het krijgen van betere backlinks voor SEO
- Bekijk je interne linking strategie en begin er meer toe te voegen als je dat nog niet gedaan hebt
- Stel je permalinks in voor SEO
- Ontwikkel een sterke link building strategie
- Herstel 404 fouten en gebroken links op je site
- Overweeg de voor- en nadelen van het gebruik van een link-building dienst om je site te helpen groeien
3. Verwaarloos de Alt-tekst van afbeeldingen niet
Je SEO trefwoorden aan de alt-tekst van afbeeldingen toevoegen is een belangrijke manier om je website inhoud voor SEO te optimaliseren. In feite vragen plugins zoals Yoast SEO gebruikers om alt tekst toe te voegen om hun totale SEO score te verbeteren. In wezen is alt tekst metadata die kan helpen je site in de SERPs een boost te geven. Voor meer, zie onze post over hoe alt-tekst voor afbeeldingen SEO helpt.
Hier staat hoe je alt tekst aan een afbeelding toevoegt in WordPress:
- Upload je afbeelding naar de Mediabibliotheek.
- Klik op de afbeelding.
- Er verschijnt een menu aan de rechterkant van het scherm. Je ziet een vakje met het label Alt Text.
- Voeg een beeldbeschrijving toe die het doel van je afbeelding beschrijft, en die ook je SEO sleutelzin bevat als je kunt.
Voor meer, bekijk deze beste praktijken om je afbeeldingen voor SEO te optimaliseren.
4. Voeg long-tail trefwoorden toe
Long-tail zoekwoorden zijn het lange spel van geavanceerde SEO technieken, en als je ze nog niet gebruikt, is het tijd om ermee te beginnen. Volgens Backlinko maken long-tail zoekwoorden een verbazingwekkende 91,8% uit van de zoekopdrachten in zoekmachines.
Deze trefwoorden sturen misschien niet individueel een hoge zoekpositie, maar het cumulatieve effect moet over een lange periode tot een groter bereik leiden. Je zult vooral long-tail zoekwoorden willen onderzoeken en opnemen in je blog inhoud, en ze na verloop van tijd strategisch gebruiken om meer autoriteit op te bouwen in de SERPs.
5. Voeg Schema Markup aan je website toe
Het toevoegen van schema markup aan je website kan mogelijk je SERP rangschikking verbeteren. Als je nog nooit met code gewerkt hebt, kan dit een beetje intimiderend aanvoelen. We hebben echter een handige gids samengesteld over hoe je schema markup kunt gebruiken om de SEO van je site te optimaliseren. Met deze gegevens wordt het voor Google veel gemakkelijker om je te vinden – en dat is precies wat je wilt.
6. Optimaliseer voor paginasnelheid
Google glimlacht op websites met hogere paginasnelheden. Als je nog nooit de laadsnelheid van je website hebt gecontroleerd, is dit een goed moment om er eens in te springen. Google biedt een gratis PageSpeed Insights tool om je op weg te helpen. Daarna kun je meer te weten komen over de belangrijkste web vitals en hoe ze je site beïnvloeden.
Het verbeteren van je paginasnelheid zal uiteindelijk je SEO een boost geven, dus verwaarloos het niet. Bekijk onze complete gids over paginasnelheid SEO om je door de stappen te leiden.
Voor Divi gebruikers zijn er een heleboel ingebouwde snelheids- en prestatie-optimalisatiefuncties die dit voor hun rekening nemen, en ook betrouwbare hosting providers die voor snelheid geoptimaliseerd zijn.
Maar WordPress thema’s en plugins kunnen maar zoveel voor de snelheid van de site doen. Soms is de gemakkelijkste manier om site snelheid en SEO op te krikken het vinden van de juiste hosting provider.
7. Stop met het kannibaliseren van sleutelwoorden
Doe je aan kannibalisatie van trefwoorden? Zo ja, dan is het tijd om ermee te stoppen. (Geheel zonder grapje.)
Trefwoord kannibalisatie is de praktijk van het optimaliseren van meer dan één stuk inhoud met hetzelfde trefwoord. In wezen betekent het dat je website tegen zichzelf gaat concurreren voor Google rankings. In plaats van te proberen steeds weer met hetzelfde trefwoord te ranken, kun je proberen de inhoud die je al gepubliceerd hebt te verbeteren. Als alternatief kun je een variatie op dat trefwoord kiezen en proberen daarvoor te ranken. Als je meer wilt weten, bekijk dan deze gids keyword kannibalisatie begrijpen en verhelpen.
8. Zorg ervoor dat je site mobiel responsief is
Een mobiel responsieve website is tegenwoordig een must-have. Je denkt misschien niet aan mobiele websites als geavanceerde SEO technieken, maar dat zijn ze absoluut wel.
Wanneer gebruikers een Google zoekopdracht uitvoeren via een mobiel apparaat, geeft Google mobiel geoptimaliseerde sites de hoogste indexeringsvoorkeur. Dat betekent dat inhoud die geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten een hogere rangschikking in de SERPs zal krijgen. Omdat zoekopdrachten via mobiele apparaten in 2021 goed zijn voor 63% van alle online zoekopdrachten, is het cruciaal om je site mobiel-klaar te maken.
9. Bouw SEO-geoptimaliseerde landingspagina’s voor producten en diensten
Als je via je website aan lead generation doet voor de verkoop van producten of diensten, is het een goed idee om SEO-geoptimaliseerde landingspagina’s te bouwen. In plaats van site bezoekers naar je inhoud of je homepage te leiden, breng je ze direct naar je landingspagina waar ze meteen actie kunnen ondernemen. Als je bovendien serieus bent over het optimaliseren van landingspagina’s voor het genereren van leads, zul je moeten kijken naar het verbeteren van je SEO copywriting.
Landingspagina’s zijn gericht op één bepaald onderwerp. Als ik bijvoorbeeld landingspagina’s zou opzetten voor mijn diensten, zou ik aparte pagina’s bouwen voor blog copywriting, website copy, enzovoort. Dit verkleint het doelpubliek en de trefwoordenreeksen waarop je je gaat richten.
Je kunt deze pagina’s helemaal opnieuw maken (met een paginabouwer als Divi gaat dat een stuk gemakkelijker). Als alternatief kun je je best presterende posts gebruiken als een soort landingspagina’s, met duidelijke oproepen tot actie (CTA’s) die je bezoekers vertellen wat ze nu moeten doen. Stel dat je top post gaat over hoe je een tekstschrijver inhuurt, bijvoorbeeld. Voeg onderaan de post een regel tekst en een knop toe waarmee je lezers meteen contact met je kunnen opnemen en je inhuren!
10. Onderzoek gebruikerservaring en -gedrag
Precies weten hoe je gebruikers je website ervaren is een geavanceerde SEO tactiek die op een omweg werkt. In plaats van je bezig te houden met SEO zoekwoorden of hulpmiddelen die de SERPs direct beïnvloeden, helpt het onderzoeken van gebruikersgedrag en meer te weten komen over hun ervaringen op je site je om die te optimaliseren. Als je website werkt zoals het hoort, verlaag je je bounce rate en houd je gebruikers langer op je site – en in sommige gevallen lang genoeg om ze om te zetten in betalende klanten.
Er zijn een paar hulpmiddelen die het gemakkelijk maken om meer te weten te komen over de ervaring van je gebruikers. Google’s Chrome User Experience Report kan je diepe inzichten geven in de ervaring van je bezoekers op je website. Je kunt ook hulpmiddelen als Microsoft Clarity gebruiken voor een gedetailleerde kijk op het gedrag van gebruikers via heat maps en sessie-opnames – zelfs tot en met dat kapotte knopje waar elke sitebezoeker woedend op klikt!
Bekijk voor meer informatie onze stap-voor-stap gids over hoe je een gebruikerservaring (UX) audit van je WordPress site kunt uitvoeren.
11. Maak Google gelukkiger
Als je je website in de ogen van Google een boost wilt geven, dan zul je verschillende stappen moeten ondernemen. Als het op Google aankomt, is dit wat je moet doen:
- Optimaliseer je inhoud voor Google Featured Snippets.
- Werk aan het optimaliseren van je lokale SEO.
- Optimaliseer je Google Mijn Bedrijf vermelding.
- Maak gebruik van Google Search Console om meer inzicht te krijgen in hoe je website presteert. Je zult ook je XML sitemap bij Google Search Console willen indienen.
12. Werk relevante berichten en gidsen bij
Je relevante blog posts en gidsen jaar na jaar bijwerken is een solide manier om je beste inhoud relevant te houden. Door dit te doen krijg je de kans om afbeeldingen te vernieuwen, verouderde inhoud toe te voegen of te verwijderen, en zelfs enkele nieuwe trefwoorden op te nemen die met het onderwerp te maken hebben.
De post hoeft niet helemaal nieuw te zijn. In plaats daarvan kun je veel van de oorspronkelijke informatie behouden (zolang die nog actueel is) terwijl je meer actuele inhoud inbouwt. Je kunt bijvoorbeeld:
- Het intro-gedeelte en de hoofdtekst van een blogbericht bijwerken
- Nieuwe afbeeldingen uploaden, vooral als je visuals nu gedateerd zijn
- Voeg ontbrekende alt-tekst aan afbeeldingen toe
- Neem nieuw onderzoek of nieuwe gegevens op die je onderwerp ondersteunen
- Vervang eventuele gebroken links
- Voeg waar nodig interne links naar nieuwe berichten op je site toe of werk ze bij
- Voeg een paar nieuwe relevante long-tail trefwoorden aan je berichten toe.
Zorg ervoor dat je aan het begin van je artikel een opmerking toevoegt (of je titel bijwerkt) om de update weer te geven. Je kunt bijvoorbeeld bovenaan het bericht een regel tekst toevoegen die zegt: “Bijgewerkt 26 juni 2022,”.
13. Bouw een SEO-gerichte inhoudsstrategie
Als je dat nog niet gedaan hebt, begin dan met het bouwen van een SEO-gerichte inhoudsstrategie die de basis vormt voor je toekomstige inhoudscreatie. Als je deze strategie hebt, zorg je ervoor dat je gerichter probeert je inhoud in de SERP’s te laten scoren. Als je eenmaal greep hebt op het gebruik van de juiste SEO technieken, is een goede plek om te beginnen met het maken van inhoudsclusters waarin stukjes hoeksteeninhoud voorkomen naast perifere ondersteunende onderwerpen.
Om je SEO strategie in de goede richting te krijgen, overweeg je de aanpak van het in kaart brengen van trefwoorden. Een overzichtelijke trefwoordenkaart helpt je het overzicht te bewaren. Je kunt zowel keyword mapping tools als keyword tracking tools gebruiken om het werk te vereenvoudigen.
Conclusie
Als het om geavanceerde SEO technieken gaat, zijn er meerdere manieren om je website een betere kans te geven hoger in de SERP’s te scoren. Neem de tijd om te overwegen welke stappen voor jou het beste zijn, en maak de sprong. Een merk bouwen en een website laten ranken in Google gaat met voortdurend vallen en opstaan, maar als je volhoudt heb je des te meer kans op succes. Veel succes!
Wat een goede tips ik kan er zeker wat mee!
Dat zijn nogal wat tips! Met de meeste ben ik bekend en pas ik ook toe. Toch vind ik het echt veel werk om alles zo goed te doen. Het is echt een job op zich eigenlijk hè?
Bedankt voor deze tips. Fijn om weer even scherper te zijn op seo
Goede tips. Ik moet me eens gaan verdiepen in het gebruik van SEO. Zeker wanneer ik straks een eigen domein heb in de toekomst.
SEO is inderdaad heel belangrijk. Dankjewel dat je de tips zo handig op een rijtje hebt gezet. Vroeger vond ik seo maar lastig, maar nu wil ik niet meer zonder.
Wat een fijne tips, dankjewel voor het delen!! Ik moet echt even aan de slag met de afbeeldingen op mijn website..
Goede tips. Ik heb toevallig in juli een SEO audit van mijn website laten doen en bijna al die dingen die je noemt zijn behandeld. Ik heb er een specialist voor aangenomen, het kost dan wel wat maar ik vind het echt een vak apart. Mijn site bestaat 10 jaar en ik had het tot nu altijd zelf gedaan, ik vond het tijd om het eens goed te laten doorlichten.
Wat een goede tips! Ik probeer mij er wat meer in te verdiepen