Beseffen ondernemers de kracht van een website wel?

Home E Blog E Beseffen ondernemers de kracht van een website wel?

Eigen onderzoek wees uit dat het haast onmogelijk is een afspraak te maken met een loodgieter via email. Een beller is sneller denk je dan en dat is zeker zo. Maar ook telefonisch gaat het mis.

Het verhaal gaat als volgt:

De gascondensatieketel in ons huis heeft een tweejaarlijks onderhoud nodig. We willen die ketel uiteraard goed onderhouden. Dus ik neem contact op met een loodgieter die in een vorige woonst al herstellingen deed.

Vanavond, 19u, beloofd!

Telefonisch contact met een loodgieter. Wat moet er gebeuren? Plaats? Naam? Uur? Ok, afgesproken. En meer zou het niet moeten zijn denk ik dan.

Verkeerd gedacht, die avond zitten we te wachten en te wachten en nog meer te wachten. Er komt helemaal geen loodgieter langs. Volgende dag dan maar eens even opnieuw gebeld. Ik krijg te horen dat de persoon het écht vergeten was, hij wist het adres nog wel. Dus ik geef het voordeel van de twijfel en maak voor die avond opnieuw een afspraak.

Die avond, opnieuw hetzelfde liedje. Opnieuw zitten wachten, geen loodgieter te zien. Op zoek naar een andere dan maar.

Wat kost dat eigenlijk?

Ik email naar een aantal loodgieters, er zijn er heel wat in de buurt, dus je zou denken dat ze staan te springen om jou te komen helpen. Wel, dat lijkt toch niet zo. Op 15 verzonden emails zijn er 3 die antwoorden. Hier een overzicht van hun antwoorden:

  • Bel me eens, als ik in de buurt ben spring ik binnen.
  • Het onderhoud kost € 190,00. Exclusief nog eventuele wisselstukken, wat normaal op nog eens € 100,00 komt. (in totaal was deze loodgieter € 75,00 duurder dan de andere)
  • Ik heb het service nummer nodig van de ketel, mail me die door en dan kan ik een prijs op maat geven.

Ik antwoord ze allemaal, enkel de laatste twee antwoorden nog. Uiteindelijk blijft enkel de duurste over.

Zelfs als ik er nog enige tijd tussen laat, en enkele loodgieters opnieuw een email stuur, blijft de reactie uit. Het is alsof dat ze geen interesse hebben om een eenvoudig werkje als een onderhoud voor een ketel te doen. Waar ligt hier het probleem?

Je klant staat klaar om te bestellen.

Ik kan me niet voorstellen dat ik een klant niet antwoord als hij blijk geeft van interesse. Of dat ik geen offerte stuur als iemand me die vraagt. Want dat is gewoon iemand die al interesse heeft in je diensten. Komt er niets van, geen probleem. Kan je die klant binnenhalen, top! Maar helemaal niets doen, of niet meer reageren is wel helemaal te gek voor woorden.

I.v.m. de loodgieters hoor je steeds hetzelfde verhaal.

‘Die mannen hebben het veel te druk en nemen geen kleine werkjes meer aan’.

Ofwel ‘Dat zijn kleine zelfstandigen die geen tijd hebben om ook nog eens de administratie te doen.’

Ondernemers: onderneem!

De meeste ondernemers moeten gaan beseffen dat een website + degelijk email contact hun winst kan verhogen. Ben je geen meester in het internetgebeuren? Geef het dan uit handen en focus waar jij goed in bent. Dat vergt een investering. Maar ondernemen is investeren.

Er zijn voorbeelden van loodgieters uit de buurt, die een website hebben. Maar als er geen reactie komt op emails, dan is het verhaal ook gedaan vrees ik.

De investering van een website is al lang geen verhaal meer van duizend(en) euro’s. Of dure abonnementen waarbij je jaren blijft betalen voor een website die toch nooit aangepast wordt.

En het onderhoud?

Uiteindelijk heb ik iemand gevonden waar ik een afspraak via e-mail kon maken. Op de dag van de afspraak was hij stipt. Het onderhoud nam niet veel tijd in beslag en alles werd vlot afgehandeld. Deze loodgieter heeft een klant voor het leven en een goede referentie erbij!

0 reacties