Contactformulier vs E-mailadres – Wat is beter?

Home E Blog E Contactformulier vs E-mailadres – Wat is beter?

Vraag je je af of je een contactformulier of een e-mailadres moet gebruiken op je Contactpagina? Je beslissing zal van grote invloed zijn op het al dan niet krijgen van het soort vragen dat je wilt.

In dit artikel wegen we de voor- en nadelen van elke methode af, en laten we je zien waarom een contactformulier volgens ons het beste is.

Contactformulier versus e-mailadres – wat is beter?

Als je de keuze moet maken om een contactformulier te plaatsen of enkel een email-adres te gebruiken, zijn er veel factoren om te overwegen. Hieronder hebben we de voor- en nadelen afgewogen van 6 verschillende punten waarover je misschien wilt nadenken.

Email-adres of contactformulier

1. Professioneel overkomen

Er is geen twijfel mogelijk: als je de moeite neemt om een contactformulier te gebruiken in plaats van een zakelijk e-mailadres, laat dat zien dat je je website en je bedrijf serieus neemt.

Een openbaar zichtbaar e-mailadres verraadt dat je of niet weet hoe je een contactformulier moet weergeven, of dat het je gewoon niet interesseert.

Als je een contactformulier op je website hebt, ziet je website er professioneler uit.

2. Houd je team op de hoogte

Wil je dat meer dan één persoon een melding krijgt als iemand je formulier invult?

Als je alleen een e-mailadres op je website weergeeft, is er geen manier om dit automatisch te doen. In plaats daarvan moet je de e-mail telkens zelf doorsturen naar degenen die een notificatie nodig hebben.

Maar met een contactformulier kun je meerdere meldingen maken en zelfs aanpassen wie elk bericht ontvangt op basis van hoe de gebruiker het formulier beantwoordt.

Op deze manier worden, telkens als iemand een contactformulier op je site invult, de juiste mensen in je team onmiddellijk op de hoogte gebracht.

3. Bescherm je Postvak In

Een e-mailadres op je website publiceren is in feite vragen om spam. Spambots zoeken het internet af op zoek naar openbaar weergegeven e-mailadressen om te verzamelen.

Zelfs legitieme bezoekers kunnen je allerlei handtekeningbestanden, e-mail read receipts, of grote bestandsbijlagen sturen die kostbare ruimte in je inbox innemen. Elk van deze onnodige e-mailopties kan ook een virus bevatten.

Het goede nieuws is dat je met een contactformulier extra maatregelen kunt nemen om spam te voorkomen.

Als je je e-mail inbox schoon en je website veilig wilt houden, is het gebruik van een contactformulier een no-brainer.

4. Maak het je bezoekers gemakkelijk

Wat is gemakkelijker voor je websitebezoekers: een formulier invullen, of je een e-mail sturen?

Dat hangt af van je publiek. Sommige bezoekers vinden het misschien persoonlijker om een e-mail te sturen in plaats van een formulier in te vullen.

Als je toch besluit om een e-mailadres op je website te schrijven, zorg er dan in ieder geval voor dat je een klikbare e-mail link gebruikt. Een klikbaar e-mailadres wordt ook wel een “mailto link” genoemd.

Aan de andere kant zullen sommige bezoekers liever een contactformulier invullen dan een mailto link gebruiken, omdat ze dan hun e-mailsoftware niet hoeven te openen. Erger nog, als ze hun e-mailsoftware niet goed hebben ingesteld, zal je e-mail link voor hen helemaal niet werken, waardoor ze onmogelijk contact met je kunnen opnemen.

Je kunt belangrijke vragen en leads mislopen als je bezoekers gefrustreerd raken door het ontbreken van een contactformulier.

5. Blijf georganiseerd

Als je e-mail inbox wordt overspoeld met allerlei e-mail, is het gemakkelijk om de e-mails van de contactpagina van een mailto link uit het oog te verliezen.

Door een contactformulier te gebruiken, kun je de e-mailonderwerpregel van je aanvragen bepalen, wat je helpt om je inbox georganiseerd te houden.

Een andere manier om de reacties die je hebt ontvangen te bekijken is door je contactformuliervermeldingen binnen je website te bekijken. Zo hoef je ze niet te zoeken tussen al je andere e-mails.

Als bonus kun je, als je back-ups van je website maakt, altijd contactformulierinzendingen terugvinden, wat er ook gebeurt met je e-mail inbox, wat nog een voordeel is van een contactformulier op je website.

6. Bouw je e-maillijst op

Als een websitebezoeker je een e-mail stuurt via een mailto link op je site, is er dan een manier om hem te laten inschrijven op je e-mail nieuwsbrief?

Je zou het ze kunnen vragen in je antwoordmail, en ze dan handmatig toevoegen aan je lijst. Maar dat is geen efficiënt gebruik van je tijd of handig voor de bezoekers van je site.

Met een contactformulier kun je gemakkelijk een inschrijvingsvakje toevoegen om toestemming te vragen en je e-maillijst op te bouwen.

 

8 Reacties

  1. Ik heb ze allebei geplaatst. Je moet makkelijk bereikbaar zijn. Goed artikel heb je geschreven.

    Antwoord
  2. Ik heb een contactformulier er er wordt veel gebruik van gemaakt.

    Antwoord
  3. Dit is wel echt een eye-opener, ik wist niet eens meer of ik ook een contactformulier op mijn website heb staan. Maar gelukkig heb ik het beide gedaan.

    Antwoord
  4. Een goede vraag zeg! Ik vind zelf een contactformulier altijd wel prettig inderdaad.

    Antwoord
  5. Goede tips zeg! Ik heb het beide op mijn site, omdat ik het soms fijn vind om bijlagen mee te sturen, wat met een contactformulier vaak niet kan. Maar ja, dat kunnen ze ook in een latere 2e mail toesturen. Hmmm, food for thought. Thanks!

    Antwoord
  6. Ik heb een contactformulier. Op Instagram heb ik mijn blog emailadres staan. echt bizar hoeveel spam ik op dat mailadres krijg

    Antwoord
  7. Ik gebruik meestal email maar ik heb er eigenlijk nooit echt over nagedacht.

    Antwoord
  8. Ik werk graag met contactformulieren, ik vind het professioneel en door de invulvelden goed te definiëren krijg ik ook gelijk de info die ik nodig heb om de bezoeker van mijn blog met zijn/haar vraag verder te helpen

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.