Domeinnaam zoeken
Hoe maak je de juiste keuze?
Welke extensie is de juiste?
Wat zijn verlopen domeinnamen?
Een eenvoudige gids voor het kiezen van een domeinnaam
Er is al veel discussie geweest over welke factoren het belangrijkst zijn bij het bepalen van welk domein je moet kopen. Het kiezen van een domeinnaam moet nauw samenhangen met het bedrijfsplan en de visie van het bedrijf. Een domein kan gekozen worden vanwege de voordelen voor plaatsing in zoekmachines, het merk van een bedrijf, of als beschrijving van een algemene term. Men moet rekening houden met de grootte van een domein, de uitspraak, hoe memorabel hij is, en of de naam in andere soortgelijke vormen of extensies wordt gebruikt. Als men bijvoorbeeld een domein.net registreert, maar het domein.com wordt overgenomen en ontwikkeld, zou het erg gevaarlijk zijn om een merk voor domein.net te creëren en zou het uiteindelijk verward kunnen worden met zijn .com tegenhanger.
Zoekmachine domeinen
Het doel van deze domeinen is om hoog te scoren in de zoekmachines, omdat de eigenlijke domeinnaam de trefwoorden bevat waarop gezocht wordt. Zoekmachinedomeinen zijn zeer zelden brandbaar, en worden meestal uitsluitend gebruikt als nevenactiviteit op internet om verkeer om te leiden naar de hoofdsite.
Merkdomeinen
Als je van de offline business naar de online komt, ligt de keuze voor merkdomeinen voor de hand: de offline merknaam als .com en/of .country extensie. Landextensies worden gebruikt in landen waar de landextensie populairder is dan de .com. In het geval dat er nog geen merk bestond voordat je online ging, moet je heel creatief zijn in het bedenken van een merkbare naam. Op dit moment zijn er miljoenen domeinnamen geregistreerd en vaak is het gewenste domein al bezet. De meeste internetdomeinexperts zijn het erover eens dat hoe korter het domein is, hoe beter. Een domein dat ongeveer 5 letters lang is, is zeer wenselijk voor een merk. Het domein moet echter ook goed klinken. Xyqpt.com zou ongewenst zijn, omdat het niet gemakkelijk gezegd of onthouden kan worden door het grote publiek.
Algemene Domeinen
Op het hoogtepunt van de Internet Bubbel waren algemene term domeinen de populairste keuze. Veel bedrijven faalden, ook al hadden ze het algemene woord voor hun markt. Bedrijven als TheKnot.com weigerden Weddings.com te kopen, omdat ze zich ervan bewust waren dat ze zich op het merk moesten richten. Hoewel deze strategie voor TheKnot.com werkte, hebben generieke woorden een eigen waarde die niet genegeerd kan worden. Net als Search Engine Placement Domains, die een groot aantal bezoekers aantrekken via verwijzingen van zoekmachines, doen generieke woorddomeinen dat ook. Daarom zijn generieke woordnamen nog steeds zeer gewild en blijft hun waarde stijgen. Wat we moeten leren over de Dot Com Bubble is dat generieke domeinen niet alles zijn in een dot com bedrijf, maar dat ze een waardevol (maar niet essentieel) onderdeel zijn van een reeks variabelen die een internetbedrijf tot een succes maken.
5 manieren om een geweldige domeinnaam te bedenken die nog beschikbaar is
Ik zou biljonair zijn als ik een euro verdiende elke keer dat iemand klaagt dat alle geweldige domeinnamen al bezet zijn. Maar dat is gewoon niet waar. Zelfs in een zeer concurrerende bedrijfstak kun je originele, aansprekende domeinnamen voor bedrijven bedenken door naamgevingstactieken te gebruiken die maar weinig mensen gebruiken, zoals deze:
1. Richt je op resultaten. Wat is het resultaat of eindresultaat dat mensen willen hebben van het kopen van een bepaald product of dienst? Hoe voelen ze zich als ze de transactie hebben afgerond? Mijn eigen bedrijfsnaam, Named At Last, valt in deze categorie.
2. Zoek naar woordspelingen. Maak een lijst met relevante trefwoorden, zeg ze elk hardop en speel met de klanken. Woordspelingen hebben veel minder kans dan andere soorten namen om geregistreerd te zijn, omdat hun onderdelen geen echte woorden zijn. Zo was de naam Sitesfaction, voor een webdesignbedrijf, een finalist in onze eerste naamgevingswedstrijd – en een beschikbaar domein op dat moment, ondanks tienduizenden webdesignbedrijven in de Engelstalige wereld.
3. Denk aan jargon. Laat je fantasie en geheugen rondvliegen voor prettig in het gehoor liggende uitdrukkingen. Vanaf vandaag is het domein BoyOhBoyToys.com voor een online speelgoedwinkel ongeregistreerd, evenals een domein voor de zusterwinkel AttaGirlToys.com.
4. Ga symbolisch te werk. Stel dat je een expert bent in het horrorgenre en een betaalde online gemeenschap voor horrorfans wilt beginnen. Horrorific.com, horrorgate.com en Horrornet.com zijn allemaal bezet, maar vanaf vandaag het minder voor de hand liggende en levendigere FrightOwl.com niet.
5. Varieer echte woorden. “De naam Google is een woordspeling op het woord googol, dat verwijst naar het getal 1 gevolgd door honderd nullen,” zegt het Perscentrum van ‘s werelds meest succesvolle zoekmachine. “Het woord werd bedacht door het negenjarige neefje van wiskundige Edward Kasner,” gaat het verder – en geeft nog een hint voor creatieve naamgeving: raadpleeg een kind.
Vernieuwen van domeinnamen
Domeinregistratie en domeinnaamverlengingen s kunnen beladen zijn met problemen als je niet zorgvuldig bent in het kiezen van je registrar en het volledig begrijpen van de voorwaarden verbonden aan het verlengen van domeinnamen.
Een algemene regel is dat je bij het verlengen van domeinnamen niet tot het laatste moment moet wachten! Verlenging van domeinnamen moet minstens 2 maanden voor het verstrijken plaatsvinden. Je domeinnaamregistratieperiode loopt door vanaf de vervaldatum, dus je verliest niet door eerdere domeinnaamverlengingen.
Als je kunt, verleng dan voor 2 of meer jaren tegelijk – dit vermindert de frequentie van het gedoe met het verlengen van je domeinnaam. Aan de andere kant; je zou de registratie kunnen vergeten en de domeinnaam vervalt toch!
Als je meerdere domeinen hebt, maak dan een spreadsheet of database – of gewoon een worddocument met je domeingegevens en het schema voor domeinnaamvernieuwing, zodat je altijd kunt bijhouden welke domeinen verlopen.
Let op met wie je zaken doet. Er zijn enkele louche figuren die misschien geen dienst leveren of proberen om waardevolle domeinen te verwerven, en ze zullen graag je geld aannemen.
Domeinnaambeheer – Belangrijke punten om in gedachten te houden
1. Onderhoud een database met domeingegevens
2. Houd gegevens bij van userids, wachtwoorden, admin e-mails voor het domein, URL’s die betrekking hebben op de domeinregistratie
3. Houd de whois informatie actueel. Dit is absoluut noodzakelijk. Gebruik niet de e-mail van je domeinnaam als contactinformatie voor je domein – hoe cool het er ook uitziet.
4. Gebruik een web-based e-mailadres zoals Yahoo, Hotmail, eender welk adres dat niet verdwijnt.
Domeinnamen kunnen weggaan en als je van host moet veranderen; dan kan dat met een minimum aan gedoe.
5. Registreer zo dicht mogelijk bij de registrar (elimineer zoveel mogelijk schakels in de keten).
6. Gebruik zo weinig mogelijk registrars.
7. Verleng je domein zo vroeg mogelijk, zodat je tijd hebt om eventuele problemen op te lossen.
Als je om wat voor reden dan ook niet in staat bent het domein naar een nieuwe registrar te verhuizen, en de registrar geeft je geen grote problemen. Ga je gang en verleng de domeinnaam. Over een paar maanden; nadat je je onderzoek hebt gedaan, vind je een andere registrar waar je de domeinnaam naartoe wilt verhuizen. Verhuis de domeinnaam. Je behoudt de tijd die je al bij de oude registrar hebt geïnvesteerd. De meeste registrars eisen dat je je voor minstens een jaar aanmeldt.
Er zijn *gewoonlijk* geen problemen bij het verhuizen van registrars. Het is verstandig om dit bij je registrar na te vragen.
Voordeel van verlopen domeinen
Als je een bedrijf of een nieuwe website op internet maakt, heb je, zoals je waarschijnlijk weet, een domeinnaam nodig. Dit is natuurlijk vanzelfsprekend voor elk internetbedrijf: zonder domeinnaam heb je geen website, einde verhaal. Als je nieuw bent in de wereld van het internetbedrijf (waar ben je geweest?) besef je misschien niet hoe belangrijk SEO tactieken zijn. SEO tactieken, mits correct uitgevoerd, zijn bedoeld om je een voordeel te geven binnen de zoekmachine rangen. Natuurlijk vraag je je nu misschien af: “Waar heb je het in vredesnaam over”.
Nou, dit leidt allemaal tot de titel van het artikel en zal de vraag beantwoorden wat het “Voordeel van Verlopen Domeinen” is. Als een domein door iemand anders is gebruikt en deze persoon het domein laat verlopen zonder het te verlengen, wordt de domeinnaam teruggeplaatst in de pool van “domeinen die te koop zijn”. Hier beginnen de voordelen zichtbaar te worden, net als bij een nieuwe domeinnaam is de verlopen domeinnaam beschikbaar voor iedereen die hem wil kopen. Wat is het verschil tussen een nieuwe en verlopen domeinnaam? Simpel, de verlopen domeinnaam is al in gebruik geweest. Dit betekent dat de vorige eigenaar waarschijnlijk veel moeite en tijd, en niet te vergeten geld, heeft geïnvesteerd in de promotie van die domeinnaam.
Bovendien betekent dit dat het verlopen domein waarschijnlijk overal op het internet te vinden is, met een veelheid aan backlinks. Ga maar na, bezit nemen van een verlopen domeinnaam betekent minder werk voor jou en meer tijd voor andere, belangrijkere zaken. Je krijgt de kans om te profiteren van het werk dat iemand anders al gedaan heeft. Het verlopen domein kan al vermeld staan bij veel zoekmachines, forums, directories en allerlei andere websites waar deze link al op staat.
Wat betekent dit? Omdat de vorige eigenaar het meeste benenwerk al heeft gedaan, hoef jij minder te doen. Het specifieke verkeer naar dat verlopen domein wordt nu jouw verkeer, wat leidt tot jouw verkopen, en uiteindelijk jouw inkomsten. En dat allemaal omdat iemand anders zo vriendelijk was het werk al voor je te doen en de domeinnaam te laten verlopen.
Nu weet je vast wel dat als je een gloednieuwe domeinnaam zou kopen, je al het adverteren, promoten, SEO werk, aanmelden bij zoekmachines, forums en directories zelf zou moeten doen. Dat is veel tijd, moeite en geld van jouw kant, en geloof ons als we zeggen dat er veel van al het bovenstaande nodig is om een nieuw domein te laten werken. Het is zinvol om te profiteren van een verlopen domein, nietwaar? Wij denken van wel, je zou vandaag nog het verlopen domein van je keuze moeten vinden en ten volle profiteren van het benenwerk dat al voor je gedaan is en het gebruiken voor je website.