Wist je dat er meer dan 200 Google ranking factoren zijn? Google is verreweg de populairste zoekmachine ter wereld.
Het domineert andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo met meer dan 5,14 miljard zoekopdrachten die elke dag plaatsvinden op Google. Het is dus geen verrassing dat je hoger wil scoren in de zoekresultaten van Google.
Maar met SEO (zoekmachineoptimalisatie) die zo nu en dan verandert, kan het moeilijk zijn om alle veranderingen door te voeren en bij te houden.
Je vraagt je dus misschien af: welke Google ranking factoren zijn belangrijk voor jouw website?
In dit artikel gaan we dieper in op 10 factoren die je kunnen helpen de rankings te verbeteren.
Laten we er meteen in duiken…
Belangrijkste Google ranking factoren
Als het gaat om het verkrijgen van een hogere ranking, willen veel website-eigenaren alle rankingfactoren volgen.
Maar wat als we je zouden vertellen dat je zich alleen op een paar van deze factoren hoeft te concentreren?
Om je te helpen, hebben we de belangrijkste rankingfactoren voor websites op een rijtje gezet.
1. Inhoud van hoge kwaliteit
Je hebt vast op meerdere plaatsen gelezen dat content koning is. En in het geval van Google ranking factoren is het absoluut de koning.
Als je inhoud kunt maken die uniek en nuttig is voor gebruikers, zal Google deze hoger rangschikken op de paginaresultaten van de zoekmachine (SERP’s).
Google besteedt speciale aandacht aan de kwaliteit van de inhoud. Hoe geoptimaliseerd jouw website ook is, als de inhoud niet waardevol is, kan je geen hogere rankings verwachten.
Dus, wat is inhoudskwaliteit voor Google?
Originele, unieke en waardevolle inhoud
Google geeft de voorkeur aan inhoud die nieuw en uniek is. Je wil berichten maken die de vragen van jouw lezer beantwoorden, waarde bieden en origineel zijn.
Als je inhoud dubbel is of vergelijkbaar is met andere webpagina’s, kan dit een negatieve invloed hebben op jouw SEO. Om te beginnen indexeert en rangschikt Google de pagina mogelijk niet.
En als je regelmatig dubbele inhoud publiceert, vertraagt Google de crawlsnelheid van jouw website.
Zorg er dus bij het maken van inhoud voor dat deze anders en beter is dan andere websites die scoren op de zoekterm.
Up-to-date en nieuwe inhoud
Een andere manier waarop je de kwaliteit van jeinhoud kunt verbeteren, is door deze bijgewerkt te houden. Door regelmatig je berichten bij te werken en nieuwe informatie toe te voegen, geef je een positief signaal af aan de zoekmachine.
Versheid van inhoud speelt een grote rol als je onderwerpen behandelt die betrekking hebben op nieuws of trends. Voor dergelijke onderwerpen geeft Google de voorkeur aan pagina’s met de laatste informatie.
Als je bijvoorbeeld schrijft over de wereldwijde gezondheidscrisis, wil je dat jouw inhoud recent nieuws en onderzoeken bevat. En een eenvoudige manier om de nieuwste informatie te vinden om de inhoud actueel te houden, is door Google Trends te gebruiken.
Voer gewoon een zoekterm in de tool in en kijk bij Gerelateerde onderwerpen. Dit zijn populaire zoekopdrachten die je kunnen helpen waarde toe te voegen aan jouw berichten.
Inhoud lengte
Eén van de vragen die we vaak tegenkomen, is of de lengte van de inhoud een onderdeel is van de Google-rangschikkingsfactoren?
En het antwoord is: ja.
Volgens verschillende onderzoeken heeft de lengte van de inhoud een impact op waar je scoort in de zoekresultaten. Gemiddeld ranken berichten met 1.890 woorden op de eerste pagina.
Dat gezegd hebbende, er is geen vaste regel waarbij je je tijdens het schrijven aan een woordlimiet moet houden.
Een betere manier om hiernaar te kijken, is door inhoud te creëren die diepgang heeft en een onderwerp tot in detail behandelt. Dat komt omdat Google de voorkeur geeft aan pagina’s die de vraag van een gebruiker volledig beantwoorden en gedetailleerde oplossingen bieden.
Content structuur en organisatie
Als het gaat om de kwaliteit van de inhoud, moeten jouw blogberichten goed georganiseerd en gestructureerd zijn. Dit maakt het voor de bezoekers gemakkelijker om berichten te lezen en gemakkelijk oplossingen voor hun problemen te vinden.
Om de structuur en organisatie van uw artikelen te verbeteren, kunt u meerdere koppen en subkoppen (H2, H3, H4, enzovoort) gebruiken om de inhoud te groeperen.
Je kan ook HTML-tags gebruiken voor opsommingstekens (ol) en nummerlijsten (li) om de inhoud verder te ordenen. Dit is handig omdat Google deze lijsten oppikt en ze weergeeft als featured snippets voor verschillende zoekwoorden.
En vergeet niet naar de stroom van het artikel te kijken en te zien welke sectie eerst moet komen.
Dus door te werken aan de structuur en organisatie van de inhoud, vergroot je de leesbaarheid ervan. Als gevolg hiervan verbeter je de gebruikerservaring van jouw site, wat indirect de kansen vergroot om hoger in Google te komen.
2. Backlinks
Na inhoud zijn backlinks de tweede belangrijkste Google-rankingfactor. Ze vormen een belangrijk onderdeel van het rangschikkingsalgoritme van Google en het is hoe de Google-crawler jouw website vindt voor indexering.
Inhoud en backlinks gaan zelfs hand in hand, aangezien webpagina’s zonder backlinks nauwelijks organisch verkeer krijgen.
Dus, hoe zijn backlinks belangrijk voor de SEO van jouw site?
Backlinks of inkomende links zijn als een blijk van vertrouwen voor jouw website. Google telt al die stemmen bij elkaar op en controleert of jouw website het verdient om in de top 10 resultaten te komen.
Als je backlinks kunt krijgen van websites met een hoge autoriteit, dan kan je jouw kansen op hogere rankings vergroten. Door deze links te verwerven, stuur je namelijk een signaal naar Google dat deinhoud betrouwbaar is, aangezien verschillende websites hiervoor kunnen instaan.
3. Zoekintentie
Een andere cruciale rankingfactor voor Google is het matchen van de zoekintentie van de inhoud. Zoekintentie is in feite wat een gebruiker zoekt.
Elk zoekwoord is anders op Google en je moet het waarom achter die zoekopdracht begrijpen.
Als iemand bijvoorbeeld naar de beste WordPress-thema’s zoekt, zie je dat de resultaten in de top 10 lijstjes bevatten.
Hier is nog een voorbeeld. Als je zoekt op het trefwoord, bananenbrood maken, zul je merken dat de resultaten bestaan uit recepten en how-to-artikelen, samen met video’s.
Dus als je inhoud over een van de onderwerpen zou maken, is het belangrijk om de zoekintentie te matchen en het juiste type inhoud te maken.
Nu kan de zoekintentie variëren op basis van het inhoudsformaat en de stijl. In sommige gevallen zal Google bijvoorbeeld alleen video’s en infographics in de topresultaten weergeven. Dit betekent dat je een video of een infographic moet maken als je op die zoekwoorden wilt ranken.
Daarnaast laat de zoekintentie ook zien waar jouw bezoekers zich in de kopersreis bevinden.
Zijn ze op zoek naar basisinformatie over jouw producten, willen ze een tutorial zoals een how-to artikel, of zijn ze in de laatste fase en klaar om een aankoop te doen?
Door de zoekintentie te matchen, kun je deze vragen beantwoorden en content creëren waar mensen naar op zoek zijn.
4. Laadsnelheid website
Onder de 200 verschillende Google-rangschikkingsfactoren, is een andere factor waarop je zich moet concentreren de paginasnelheden. Dat komt omdat Google vanaf mei 2021 de laadsnelheid van websites een onderdeel zal maken van zijn Core Web Vitals.
Dit zijn een aantal factoren die volgens Google belangrijk zijn voor de gebruikerservaring op uw site. Er wordt gekeken naar de snelheid, het reactievermogen en hoe snel verschillende elementen zoals lettertypen en afbeeldingen worden geladen.
Het doel is hier niet om je concurrenten te verslaan met milliseconden laadtijd. Maar je moet letten op hoe snel een pagina wordt geladen voor de bezoekers.
Google wil dat jouw website snel laadt en jouw doelgroep een geweldige gebruikerservaring biedt.
Om de laadsnelheid van een website te controleren, surf naar deze link en voer je url in.
Deze link analyseert je website, geeft een score weer voor mobiel en desktop, toont belangrijke statistieken over de laadtijden van de pagina’s en markeert suggesties om jouw site nog sneller te maken.
Een van de manieren om de laadsnelheid van een WordPress-website te verbeteren, is bijvoorbeeld door een CDN (content delivery network) te gebruiken. Het zorgt ervoor dat jouw webpagina’s zonder enige vertraging worden geladen voor de gebruikers over de hele wereld.
TIP: wens je een snellere WordPress website? Bekijk onze dienst ‘WordPress sneller maken’
5. Mobielvriendelijkheid
Naast snelheid is een ander ding om naar te kijken of de site mobielvriendelijk is of niet.
Sinds Google in 2019 mobile first is gegaan, is het van cruciaal belang dat een website mobiel responsief is. Mobile first betekent dat Google nu de mobiele versie van jouw website gebruikt voor indexering en ranking.
Voorheen gebruikte Google de desktop versie als primair voor indexering. Maar met 3,7 miljard mobiele internetgebruikers in de wereld is het geen verrassing dat Google deze omslag heeft gemaakt.
Dus als je jerankings een boost wilt geven, is dit het beste moment om uw website mobielvriendelijk te maken.
Je kan beginnen met het kiezen van een WordPress-thema dat mobiel responsief is. Of je kan verschillende plug-ins gebruiken om een WordPress-site mobielvriendelijk te maken.
6. Domeinautoriteit
De volgende Google-rankingsfactor waaraan je moet werken, is de domeinautoriteit (DA) van jouw website. Het is een rangschikkingsstatistiek die de expertise van de site over een bepaald onderwerp en het vermogen om te scoren in zoekmachines laat zien.
Domeinautoriteit wordt gecreëerd door Moz en kent een score toe tussen 1 en 100. Hoe hoger de domeinautoriteit, hoe groter jouw kansen om in Google te ranken.
Er zijn nu verschillende manieren waarop je de autoriteit van jouw site kunt vergroten. Je kan beginnen met het verwerven van backlinks van hoge kwaliteit. Maar soms is het hebben van veel backlinks geen garantie voor een hogere ranking.
Dit is waar je geweldige inhoud moet maken die is gericht op jouw branche.
Creëer vervolgens hoogwaardige content rond deze onderwerpen om de actuele autoriteit te vergroten.
Als gevolg hiervan zal Google jouw site gaan herkennen als een expert op het gebied van het onderwerp, de domeinautoriteit een boost geven en de pagina’s in de top 10 van zoekresultaten gaan rangschikken.
7. Zoekwoordoptimalisatie
Naast het creëren van inhoud en het verkrijgen van backlinks, is een van de meest voor de hand liggende rankingfactoren het gebruik van zoekwoorden op uw website.
TIP: Weet jij al waar jouw bezoekers op zoeken? Klik hier.
Trefwoorden zijn de zoektermen die gebruikers gebruiken om dingen op te zoeken op Google. Het is dus belangrijk dat je website de zoekwoorden bevat waarnaar jouw doelgroep zoekt. Op die manier kan Google de pagina in de zoekresultaten weergeven.
Om ervoor te zorgen dat uw website is geoptimaliseerd voor zoekwoorden, volgen hier een paar tips:
- Titeltags – Voeg uw doelzoekwoord toe aan het begin van uw berichten SEO-titeltags.
- Metabeschrijving – Schrijf onweerstaanbare metabeschrijvingen en voeg het focuszoekwoord toe, zodat gebruikers weten waar de pagina over gaat en erop klikken.
- Alternatieve tekst voor afbeeldingen – Aangezien Google geen afbeeldingen kan lezen, kan je de zoekwoorden toevoegen aan de afbeelding alt-tekstgedeelte om te vertellen waar de afbeelding over gaat.
- Ankertekst – Google gebruikt ankertekst om erachter te komen waar de pagina over gaat, zodat je je zoekwoorden voor ankertekst kunt gebruiken wanneer je de pagina’s linkt.
- Gebruik LSI-trefwoorden – Naast uw primaire trefwoord, zijn er andere gerelateerde termen waarnaar mensen zoeken en deze worden LSI-zoekwoorden (latent semantic indexing) genoemd. Door deze op de pagina op te nemen, help je Google erachter te komen waar de inhoud over gaat.
- Vermijd keyword stuffing – Zoekwoordoptimalisatie betekent niet dat je alleen je primaire zoekterm keer op keer opneemt. Dat heet keyword stuffing en het is geen goede SEO-praktijk. Probeer je hoofdzoekterm een paar keer op te nemen en mix dan dingen met verschillende variaties
- Neem zoekwoorden op in H2 en H3 – U kunt de SEO-organisatie van uw inhoud verder verbeteren door zoekwoordvariaties of LSI-zoekwoorden in H2 of H3 van het bericht te gebruiken.
- Zoekwoord toevoegen in URL – Een andere oefening voor het optimaliseren van zoekwoorden is om uw zoekwoord op te nemen in de URL van het bericht.
8. Websitestructuur
Hoewel zoekwoordoptimalisatie belangrijk is, is een andere factor waar je naar moet kijken de structuur van uw site, vooral als u op het punt staat een website te lanceren.
De architectuur van de website is belangrijk vanuit het perspectief van crawlen en indexeren. Hiermee kunnen Google-crawlers de website en de bijbehorende pagina’s gemakkelijk vinden.
En om de structuur van de site te verbeteren, kun je beginnen met het maken van een sitemap in WordPress. Een sitemap bevat alle belangrijke pagina’s waarvan je wilt dat de zoekmachine deze weet.
Het helpt de Google-crawler om gemakkelijk door de website te navigeren, nieuwe inhoud te ontdekken en de pagina’s te indexeren.
Een andere manier waarop u Google kunt helpen uw website te indexeren, is door uw WordPress robots.txt-bestand te optimaliseren.
Een robots.txt-bestand biedt een pad voor Google-bots en vertelt hen hoe ze de website kunnen crawlen en indexeren. Het helpt om aan te geven welke pagina’s de spiders van zoekmachines moeten crawlen en welke niet.
Als gevolg hiervan bespaar je crawlquota en gaan de bots niet door pagina’s die niet nodig zijn, zoals de beheerderspagina.
9. Websitebeveiliging
Samen met de website-architectuur is de beveiliging van jouw site nu een belangrijke Google-rankingfactor. Dit is waar je ervoor moet zorgen dat de site nu op HTTPS staat, omdat het de gegevens tussen de website en de browser van de gebruiker versleutelt.
Google bevestigde in 2014 dat HTTPS nu een ranking-signaal is. Dus als jouw site geen SSL-certificaten heeft en op HTTPS staat, is het nu een goed moment om te updaten.
10. Gebruikerservaring
De laatste Google ranking factor die we voor je hebben is de algehele gebruikerservaring van je website. Nu zijn er veel dingen die bijdragen aan een goede gebruikerservaring.
Maar hoe meet Google dit?
Het maakt gebruik van een programma voor kunstmatige intelligentie genaamd RankBrain, dat andere rangschikkingssignalen bevat, zoals:
- CTR (click-through-rate) – Dit is het percentage gebruikers dat in de zoekresultaten op je websitelink klikt. Door je CTR te verbeteren, kun je je rankings een boost geven, vooral als je vastzit in de top 5 resultaten.
- Bouncepercentage – Een hoog bouncepercentage is niet goed voor jouw site. Als een groot aantal mensen op de site klikt en vervolgens op de terug-knop drukt zonder interactie met de website, zal Google denken dat de pagina niet relevant is en deze niet rangschikken.
- Dwell Time – Dit meet hoe lang een bezoeker op de site blijft nadat hij uit de zoekresultaten van Google is gekomen. Hoe hoger de verblijftijd, hoe beter het is.
Hoewel dit enkele belangrijke rangordesignalen zijn die Google’s RankBrain gebruikt, zijn er nog veel meer. Maar aangezien de meeste van deze speculaties in dit stadium zijn, raden we je aan om je aan de 3 factoren te houden die we hierboven hebben besproken.
Eeeeeen, it’s a wrap!
We hopen dat je ons artikel over de belangrijkste Google ranking factoren voor je website leuk vond.
Interessant artikel met heel wat goede tips om te volgen, bedankt hiervoor!
Wat een heerlijk uitgebreid blog artikel en wat een fijne tips! Dankjewel! Super waardevol!
Mijn blogs later nog bijwerken dat doe ik eigenlijk nooit, een goede tip!
De wijzigingen volgen zich sneller op dan we de tijd hebben om ze te verwerken in de vele publicaties die we hebben
Bedankt voor deze fijne tips. Ik pas ze grotendeels toe dus ben denk ik aardig bij op het gebied van SEO dat telkens weer een update krijgt 🙂
Blogs bijwerken c.q. updaten heb ik in het begin nog wel gedaan, maar de laatste twee jaar eigenlijk niet meer. Puur uit tijdgebrek en ook wel uit laksheid van mijn kant. Maar ja, het is wel een idee om straks in de herfst daar weer eens kritisch naar te kijken.
Erg interessant artikel is dit. Heb er veel van geleerd en een aantal zaken ga ik zeker toepassen
In principe is Google eigenlijk heel reëel. Ze willen gewoon de best mogelijke resultaten laten zien. Aan ons de taak daarvoor te zorgen : )