- 1. Bepaal een doelgroep
- 2. Behandel een onderwerp per keer
- 3. De content moet passen bij de website
- 4. Zorg voor een gestructureerd bericht
- 5. Korte alinea’s
- 6. Tussenkopjes
- 7. Actieve schrijfwijze
- 8. Noteer je bronnen
- 9. Linken naar andere websites
- 10. Bekijk concurrenten
- 11. Gebruik relevante zoekwoorden
- 12. Interactie met de lezer
- 13. Gebruik afbeeldingen en video’s
Content op je website is ontzettend belangrijk. Door veel relevante content op je website te plaatsen, kom je steeds hoger in de Google zoekresultaten. Hoe meer bezoekers je op je website krijgt, hoe beter dit uiteindelijk voor je is. Immers is dat het doel van de meeste websites. Deze bezoekers kunnen vervolgens aankopen doen of advertenties aanklikken.
1. Bepaal een doelgroep
Je blog is voor een bepaald soort personen: dit is je doelgroep. Pas de schrijfstijl van het blogbericht zo veel mogelijk aan op je doelgroep.
2. Behandel een onderwerp per keer
Om het overzichtelijk te houden, is het raadzaam om maximaal een onderwerp per keer te behandelen.
3. De content moet passen bij de website
Het blogartikel dat je van plan bent om te gaan schrijven, moet wel passen bij de website en/of organisatie. Je kunt natuurlijk niet gaan schrijven over make-up, als je een financiële website hebt.
4. Zorg voor een gestructureerd bericht
De structuur van een blogbericht is belangrijk. Je kunt het beste beginnen met een korte inleiding, vervolgd door het middenstuk. Eventueel kun je nog een conclusie toevoegen aan het einde van de tekst.
5. Korte alinea’s
Korte alinea’s zorgen voor een goede leesbaarheid. Omdat ook veel mensen op een mobiel surfen, zijn korte alinea’s eigenlijk niet weg te denken. Je leest eenvoudiger door korte alinea’s heen dan lange lappen tekst.
6. Tussenkopjes
Tussenkopjes zijn ontzettend handig, omdat de titel aangeeft waar de alinea precies over gaat. Gebruik daarom altijd tussenkopjes voor elke alinea.
7. Actieve schrijfwijze
Je kunt het beste kiezen voor een actieve schrijfwijze. Het leest een stuk vlotter weg dan de passieve vorm.
8. Noteer je bronnen
Informatie komt niet zomaar uit de lucht vallen! Noem daarom de bronnen waar je de informatie vandaan hebt gehaald. Dit komt geloofwaardiger over voor de lezer en het oogt betrouwbaar.
9. Linken naar andere websites
Je kunt de bronnen ook linken naar andere websites. Bezoekers kunnen dan die bron bekijken om de echtheid te bepalen. Zorg er wel voor dat je de andere website in een nieuw tabblad opent, zodat de traffic niet van je website afgaat.
10. Bekijk concurrenten
Concurrenten zijn ook steeds bezig om hun posities in Google te verbeteren. Bekijk gerust eens hoe zij dat doen. De websites van je concurrenten zijn immers openbaar voor iedereen, dus ook voor jou.
11. Gebruik relevante zoekwoorden
Gebruik relevante zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden in de zoekresultaten. Het is belangrijk dat deze relevant zijn, omdat er bij irrelevante zoekwoorden verkeerde bezoekers op de website komen. Deze bezoekers zullen alleen maar de website weer verlaten, waardoor je een onnodig hoog bouncepercentage krijgt.
12. Interactie met de lezer
Probeer zoveel mogelijk interactie te krijgen met de lezer. Je kunt bijvoorbeeld op het einde een vraag stellen in de hoop dat de lezer reageert. Op deze manier kom je in contact met je bezoekers.
13. Gebruik afbeeldingen en video’s
Een platte tekst is saai. Afbeeldingen en/of video’s kunnen de content een stuk opvrolijken. Uiteraard geldt hier ook dat ze wel relevant moeten zijn. Probeer de afbeeldingen qua grootte zo klein mogelijk te houden, zodat je niet onnodig veel MB’s op je websites hebt. Je website zal namelijk minder snel laden als je grote foto’s gebruikt.
0 reacties