Klanten aantrekken

Home E Blog E Klanten aantrekken

Wil je ook heel veel klanten aantrekken? En dat jouw product of dienst als warme broodjes over de toonbank gaat? Welke verkoper wil niet succesvol klanten aantrekken en verkopen realiseren. Om als succesvolle koper/zakenman te functioneren is het van belang dat je de kunst van het overtuigen beheerst. Je hoeft geen natuurtalent te zijn om dit te kunnen doen. Brian Tracy, de goeroe van de motivatie-sprekers, zegt ook dat alle business skills zoals succesvol verkopen, onderhandelen, adviseren enz.. learnable zijn.
In dit stuk lees je een aantal praktische tips hoe je potentiële klanten of leads kunt binnenhalen.

Mevrouw C.J. Hayden, heeft jaren geleden een onderzoek gedaan over hoe je succes klanten kan binnenhalen. Uit haar onderzoek kwam ze tot de volgende conclusies. Zorg ervoor dat ze jou:

Kennen, waarderen en vertrouwen

Kennen: U kent het spreekwoord vast wel; Onbekend maakt onbemind. Wil je dat potentiële klanten jou leren kennen? dan is het belang dat je jezelf moet exposen. Door bijvoorbeeld reclame te maken op facebook, kaartjes te geven, webinars, network-events, te bloggen, youtube enz.. Het kost wel tijd en energie om jezelf te promoten, maar het is must om als beginnende ondernemer deze stappen te nemen. Het is weliswaar eng om als beginnende ondernemer visitekaartjes uit te delen, maar trek gewoon de stoute schoenen aan.

Waarderen: Hoe kunnen mensen jou op waarde schatten? Je kan wel van de daken schreeuwen dat je een van de beste adviseurs bent, maar moet je het wel kunnen aantonen/bewijzen. Er zijn verschillende manieren om jouw kennis en skills te laten zien. Denk maar aan het aanbieden van een gratis eboek met tips, gratis diensten aanbieden of kennismakingsgesprekken te regelen. Het gratis aanbieden van een eboek is een bewezen methode om een emaillijst met potentiële klanten op te bouwen. Naast het aanbieden van een eboek, kan je bijvoorbeeld maandelijks waardevolle content omtrent jouw vakgebied naar de leden van jouw emaillijst versturen. Hierdoor krijg je waardering, maar ook vertrouwen. Het is een van de uitgelezen kansen om jouw waarde aan de potentiële klanten te laten zien. Focus tijdens kennisgesprekken niet op de hoeveelheid geld dat je kunt binnenhalen, maar hoe jij het beste de klant kunt helpen. Geef ze het gevoel dat je serieus met ze meedenkt. Algemene tip: Heb jij binnenkort een kennismakingsgesprek met een klant? Probeer dan zoveel van deze klant te weten te komen. Hoe meer je over deze klant weet, des te beter je kan inspelen op de behoefte/vraag van deze klant.

Praktische tip: Brian Tracy adviseert de volgende stappenplan om als professional een gesprek met een potentiële klant aan te gaan.

Stap 1) Luister aandachtig naar de persoon in kwestie. Luisteren is een van de belangrijkste vaardigheden in de sales. Laat de klant haar verhaal doen. Laat deze persoon uitpraten.
Stap 2) Las een pauze. Het komt absoluut niet professioneel over als je direct met jouw praatje komt.
Stap 3) Stel gerichte vragen voor extra verheldering
Stap 4) Feedback: Vertel het verhaal in je eigen woorden. Begin bijvoorbeeld. Als ik het goed begrijp……

Vertrouwen: Vertrouwen is een groot goed in de zakenwereld. Hoe krijg je dit vertrouwen? Door altijd afspraken na te komen, maar ook doordat bestaande klanten jouw dienst of product als positief hebben ervaren.

Testimonals zijn daarom waardevol om jouw startende onderneming een vertrouwensboost te geven. Indien potentiële klanten via andere klanten of op jouw website succes verhalen lezen, dan is kans groot dat ze jouw product of dienst willen afnemen. Uit onderzoek is gebleken dat 85% van nieuwe klanten binnenkomt dankzij referrals . Ze zeggen ook wel eens: Facts tells, but stories sells. Je kan over een superproduct of dienst beschikken, maar de belangrijkste vragen die klanten aan zichzelf stellen zijn; Word ik na de aanschaf van het product er beter van? Of sterker nog: kan ik deze investering snel terugverdienen?

Kennen, waarderen en vertrouwen zijn de succesvol sleutels om met succes klanten aan te trekken en verkopen te realiseren.

6 Reacties

  1. Ik zit veel op instagram. Ik reageer veel om andere berichten. Zo netwerk ik een beetje.

    Antwoord
  2. Ik vind testimonials ook altijd interessant om te lezen. Dat geeft inderdaad een gevoel van vertrouwen in een bedrijf of blogger.

    Antwoord
  3. Wat een handige tips deel je weer! Heel hebben vooral ondernemers wel veel aan denk ik.

    Antwoord
  4. Dit zijn zeker handige tips voor ondernemers. Zelf ben ik daar niet echt mee bezig

    Antwoord
  5. Het lijkt een schot voor open doel maar je tip van ‘laat je kennen’ is wel echt heel belangrijk. Eerst gevonden worden, daarna pas de rest.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.