Als je een site lanceert, krijg je te maken met drie grote problemen: De zoekmachines kennen je niet, de gebruikers kennen je niet en je hebt misschien geen zinvolle hoeveelheid inhoud. Deze problemen kunnen je tijd kosten, voordat je site begint te renderen.
Wachten op de zoekmachines
Als je “Google” je nieuwe webadres doorgeeft, krijg je alleen maar een plekje in de zandbak. De zandbak is als een wachtrij. Je gaat in de rij staan tot je bij de voorste poort bent. Alleen als je er voorbij bent, wordt je site bekeken. Op het web wordt gezegd dat dit 6 maanden duurt – ongeacht hoe mooi je aanmeldtechniek is. Er zijn natuurlijk andere zoekmachines die je sneller verwerken. Maar kun je het je veroorloven om niet gevonden te worden in “Google”?
Als je domein eenmaal is opgenomen, moet het worden gevonden door hun spiders en uiteindelijk door de gebruiker. Hoewel je DNS vermelding heel snel de wereld rond zou moeten gaan, zijn er knelpunten. Het kan gebeuren dat je een paar weken op de update wacht – ongeacht je TTL-definitie. Bijna niet te geloven, maar het gebeurt. Je zou binnen een paar dagen een zeer brede verspreiding moeten krijgen, maar het is beter het zekere voor het onzekere te nemen.
Welkom op onze lege pagina’s
Gebruikers zullen je site niet herhaaldelijk bezoeken alleen omdat hij mooi ontworpen en gestructureerd is. Je moet op launch-day al genoeg inhoud hebben om iets interessants te hebben voor de meeste van je bezoekers. Elke “coming soon” op een volledig operationele site is zeer waarschijnlijk een frustratie voor de gebruiker. Een database van 2 artikelen wekt geen vertrouwen. Het is als gluren in een leeg restaurant op een zaterdagavond – je zou je wel twee keer bedenken om zelfs maar naar het menu te kijken.
Wachten op de zoekmachines, heel weinig gebruikers die je site bezoeken en geen inhoud aanbieden zal waarschijnlijk geen goede start opleveren.
“In aanbouw” opnieuw bekeken
Wat enkele jaren geleden als een zeer slechte vorm werd beschouwd, zou wel eens een manier kunnen zijn om de problemen op te lossen. Als de ontwikkeling begint, moet je een pagina of een mini-site opzetten. Wanneer zoekmachines op bezoek komen hebben ze een plaats om naartoe te gaan. Tegelijkertijd lost het de DNS update vertraging op die je van sommige backbones kunt ondervinden.
Zelfs een eenvoudige pagina of site heeft een identiteit en inhoud nodig. Hij zal bezocht en bekeken worden door je potentiële klanten. Is het je opgevallen hoe bouwplaatsen in de echte wereld netjes en mooi ingepakt beginnen te worden – soms zelfs volgens de richtlijnen voor bedrijfsinrichting. Veel mensen lopen langs bouwplaatsen – en ze zouden het beeld van het bedrijf kunnen koppelen aan de stapels stenen die er achteloos liggen. Soms vind je zelfs een kleine beschrijving hoe de nieuwe winkel eruit zal zien, wat het aanbod zal zijn en wanneer het geopend zal worden – een slimme zet.
Het visuele ontwerp kan veel minder, maar moet toch de juiste boodschap overbrengen. Laat je ontwerper een lay-out maken, aan de hand van je huisstijl of claims. De bezoeker, zelfs de zoekmachine, moet zowel op emotioneel als op feitelijk niveau weten wat er komen gaat.
Het beste zou zijn om wat inhoud beschikbaar te hebben. Plaats bijvoorbeeld elke week een artikel, een recensie, een recept of wat dan ook dat met je site te maken heeft. Dit laat zoekmachines zien dat er iets gebeurt; versterkt je plaatsing en de bezoeker ziet wat activiteit. En je hebt al wat inhoud klaar voor de dag dat je site echt gaat leven.
De gebruikers naar de lancering brengen
Er is geen andere manier dan ze rechtstreeks aan te spreken. Het meest effectief is wat zinvolle inhoud, niet gewoon een briefje dat je site over drie weken van start gaat.
De indirecte aanpak werkt misschien wel het beste. Als je een e-mail krijgt van iemand die je kent of iemand die een positieve reputatie heeft, zal die waarschijnlijk gelezen worden. Zoek enkele opinieleiders die te maken hebben met je producten of diensten. Misschien kun je deze persoon zover krijgen dat hij inhoud schrijft en die verspreidt onder de gemeenschap, terwijl hij naar jouw site linkt? Je zou samen een evenement kunnen organiseren of gewoon om input kunnen vragen – misschien hebben ze wel net dat geweldige idee dat je kunt gebruiken om je site bekendheid te geven nog voordat hij helemaal leeft. Blogs worden vaak gepubliceerd door “opinieleiders” en je kunt ze vinden als sterke stemmen in forums.
Het doel is om je link-populariteit te vergroten, e-mail-adressen te krijgen en toegang te krijgen tot een netwerk van mensen.
Inhoud hebben
Het is niet waarschijnlijk dat je op de lanceerdag evenveel inhoud hebt als een site die al vijf jaar in de lucht is. Maar meestal heb je maar één kans om een eerste gebruiker te interesseren en tevreden te stellen. Een belangrijk element hierbij is het beschikbaar hebben van inhoud. Een lege artikellijst of drie recensies zijn eenvoudigweg niet genoeg om mij te interesseren in de site te duiken. Als je een gedrukt tijdschrift zou lanceren, zou je ook elke pagina vullen met de beste beschikbare inhoud – hetzelfde geldt voor de nieuwe site.
Een ander voordeel is dat zoekmachines dol zijn op inhoud – vooral als die verandert. Als je een redelijke omzet hebt, zijn je kansen op een goede ranking groot.
Als je zelf geen inhoud kunt maken, zijn artikelen en recensies relatief eenvoudig te krijgen. Je kunt artikelgidsen raadplegen of samenwerken met blogs. De kwaliteit van de inhoud straalt af op je site. Redactioneel werk en selectie is essentieel.
Een waarschuwing: Het is gemakkelijk om opnieuw te publiceren wat al op het web staat. Maar originele inhoud is nog altijd het beste. Omdat je je richt op de interesses van je potentiële bezoekers, is het artikel dat je hergebruikt waarschijnlijk verschenen op een site die qua doelstelling vergelijkbaar is met de jouwe. Kwaliteit boven kwantiteit is nog steeds wat telt.
Het lanceren van een site begint ruim voordat je hem online zet. Een goed voorbereide lancering laat je meteen van start gaan en kan je maanden besparen in het krijgen van de bezoekers die je nodig hebt.
Ik vind dit interessant om te lezen, want ik baal altijd behoorlijk als ik naar een site komt en er staat bijvoorbeeld alleen maar ‘coming soon’. Tegelijkertijd is het wel fijn om een snelle start te hebben met een nieuwe blog of site.
Leuk om te lezen hoe de zoekmachines bte werk gaan. Een nieuwe site opbouwen kost veel energie en schrijfwerk.
Super interessant! De websites die ik heb gehad, heb ik vaak in 2 dagen (en nachten, haha) gebouwd. Ook met een maintenance pagina trouwens.
Jaaaaa, dit is nu precies waar ik over na heb zitten denken met mijn nieuwe website voor mijn sieraden webshop. En ik heb ook uiteindelijk bedacht om er een coming soon pagina op te zetten. Niet om deze reden, maar meer omdat ik in een blog op IFG al een link naar deze nieuwe site heb gemaakt. Maar de site wordt nog niet als veilig beschouwd door Google. Maar dat kost tijd denk ik…
Ik dacht toen ik jaren geleden begon met bloggen bij punt.nl dat ik het beste eerst de domeinnaam kon laten vastleggen en dan kwam later de rest wel. Alleen had ik binnen twee dagen al tig reacties met vragen waar mijn blog over zou gaan… Bizar, maar goed, daardoor weet ik wel dat je inderdaad alvast iets op voorraad moet hebben zodat je nieuwe bezoekers direct een beeld kunt geven wat ze kunnen verwachten.
Interessant, ik wist niet dat de ‘wachtrij’ om gevonden te worden in Google 6 maanden was!