⭐⭐⭐⭐⭐ 5/5 – 27 beoordelingen

Nieuwe website?

Webshop starten?

Klanten

Veelgestelde vragen

Algemeen

Hoeveel kost een website?

De prijs op voorhand inschatten is onmogelijk, zonder te weten wat jouw wensen zijn. Veel hangt af van het soort ontwerp, de functionaliteiten en integraties.

Benieuwd naar de prijs van een website? Neem vrijblijvend contact op.

Kan ik de site zelf aanpassen?

Dat is mogelijk. Er zijn cursussen waarmee je zelf kan leren hoe je website aan te passen en te beheren.

Hoe lang duurt het om een website te laten maken?

Ook dat hangt af van jouw wensen. Een standaard website met 5 pagina’s waar enkel tekst en foto’s op staan kan op korte termijn klaar zijn.
Voor een uitgebreide webshop kan het meerdere weken in beslag nemen.

Ik heb al een domeinnaam, kan ik die blijven gebruiken?

Dat is uiteraard mogelijk. Ik begeleid je hoe je die domeinnaam kan doorsturen naar je nieuwe website.

Kan ik ook webhosting afnemen?

Ook dat is mogelijk, en zelfs een goede keuze. Op die manier kan ik het snelst de website optimaliseren naar laadsnelheid toe. 

9 webdesign tips

1. Te veel advertenties.

Als je geld probeert te verdienen met je website, is het maar al te gemakkelijk om je site te overstelpen met advertenties. Verplaats jezelf in de plaats van je gebruiker en bekijk je site eens goed en vraag je af of de advertenties opdringerig aanvoelen. Ziet de site eruit als een informatiebron of voelt hij meer als een pagina-houder voor de advertenties?

2. Teveel plugins

Je moet het plugingebruik beperken tot maximaal 1 type per pagina.

3. Onduidelijke lay-out en navigatie.

Veel websites, vooral zakelijke sites, lijden aan een soort ziekte waarbij de allereenvoudigste taak 10 stappen vergt. Als gebruikers je vragen hoe je dingen op je site moet doen, dan moet je je lay-out en navigatie verbeteren. Als er bepaalde taken zijn die mensen vaak willen doen, zet die dan op de voorpagina.

4. Geen markering voor externe links.

Er zijn 2 soorten links: interne (naar andere delen van je website) en externe (naar andere websites). Ten behoeve van je gebruikers kun je externe links het beste markeren, hetzij door ze een andere kleur te geven, hetzij door een of ander symbool te gebruiken (een vakje met een pijl is de gebruikelijke). Het is ook goed om de externe links in nieuwe vensters te laten openen, zodat mensen je site niet helemaal verlaten als ze erop klikken.

5. Onduidelijke links.

Sommige webpagina’s zijn zo ontworpen dat ze alleen links tonen als mensen er met hun muis overheen gaan. Dit maakt het ontwerp weliswaar mooier, maar het is niet erg gebruiksvriendelijk. Gebruik in plaats daarvan een duidelijk contrasterende kleur voor links, en onderstreep ze bij voorkeur. Dat maakt ze beter zichtbaar voor de gebruiker, en dus gebruiksvriendelijker.

6. Niet werkende e-mail links.

Markeer een link die e-mail gaat versturen (een mailto link) altijd duidelijk met het woord ‘e-mail’. Als je het klikken op een naam verandert in e-mail versturen, irriteer je gebruikers die verwachtten meer over de persoon te weten te komen.

7. Gebroken links.

Je moet je links regelmatig controleren om er zeker van te zijn dat ze allemaal nog werken. Er is niets erger dan een site vinden die er nuttig uitziet, om er vervolgens achter te komen dat hij al jaren niet meer is bijgewerkt, zodat de meeste links niet meer werken. Hoewel een website na verloop van tijd meestal vanzelf loopt, betekent dat niet dat je essentieel onderhoud moet verwaarlozen.

8. Vreemde lettertypes.

Houd je aan de meest gangbare webfonts: dat zijn vrijwel alleen Arial, Georgia, Tahoma en Verdana. Als je meer obscure lettertypes gebruikt, dan zullen de meeste gebruikers die niet hebben — en degenen die dat wel hebben zullen je tekst moeilijk leesbaar vinden. De enige plaats voor niet-standaard lettertypen is in je logo of koppen, en dan alleen als ze als afbeelding worden weergegeven.

9. Slechte tekstgrootte.

Het is belangrijk om je tekst rond de standaardgrootte te houden. Tekst te groot of te klein maken maakt hem moeilijk leesbaar en vervelend voor veel gebruikers. Het beste wat je kunt doen is relatieve tekstgrootte (geen pixels) gebruiken, zodat de browser de door de gebruiker gewenste tekstgrootte kan respecteren. Je zou ook moeten overwegen om op je site knoppen aan te bieden waarmee je de lettergrootte kunt verkleinen of vergroten.

WordPress

Is WordPress een handig CMS?

Naar mijn idee wel. WordPress is één van de eerste website systemen en gaat dus al lang mee. Gaandeweg zijn ze uitgegroeid tot een volwaardig systeem waar je eenvoudige websites tot uitgebreide webshops mee kan maken.

WordPress.com of WordPress.org?

Er zijn inderdaad twee versies van WordPress.

WordPress.com

Dit is de versie waar je een account moet aanmaken en binnen hun systeem je website moet opzetten. De mogelijkheden zijn hier beperkter en je zit vast aan een maandelijkse abonnementskost.

WordPress.org

Dit is de vrij te downloaden versie die je op een eigen webhostingpakket kan installeren en verder uitbouwen. Zo is de website ook volledig jouw eigendom en ben je in beheer van alles.

Domeinnaam

Wat is een domeinnaam?

 Domeinnamen worden gebruikt om webpagina’s te identificeren. Bijvoorbeeld, in de URL http://www.google.com/index.html is de domeinnaam google.com.

Je registreert een domeinnaam door je aan te melden bij een registrar van domeinnaamdiensten. De domeinnaamindustrie wordt gereguleerd en gecontroleerd door de ICANN, een organisatie die verantwoordelijk is voor het verstrekken van normen en procedures voor het certificeren van bedrijven als domeinnaamregistrators.

De registratie van domeinnamen is in de loop der jaren gegroeid. Network Solutions was de eerste domeinnaamregistrator die ooit zo’n dienst leverde. Tegenwoordig zijn er veel geaccrediteerde registrars. Alleen een domeinnaamregistrar mag de masterdatabase domeinen die op InterNIC servers staan benaderen en wijzigen. De kosten voor het verkrijgen van een domeinnaam worden bepaald door de registrar en sommige registers hebben speciale domeinnaampakketten.

Heb je echt een domeinnaam nodig?

Je gebruikt een domeinnaam om een identiteit te creëren op het World Wide Web. Bij het kiezen van een domeinnaam moet de titel niet ver afwijken van waar je bedrijf over gaat. Zo kun je je website in de markt zetten als dochteronderneming van je bedrijf en je domeinnaam op visitekaartjes en advertenties zetten.

Als je eenmaal een domeinnaam hebt gekozen, moet je die registreren bij een domeinnaamregistrator. Dit is een taak die je gemakkelijk kunt doen. Veel internetproviders bieden een compleet pakket dat hosting en het registreren van de domeinnaam voor je omvat. De kosten omvatten waarschijnlijk een eenmalige set-up fee voor al het technische werk dat achter de schermen moet worden gedaan. Vervolgens betaal je je dienstverlener een maandelijks, halfjaarlijks of jaarlijks bedrag voor de hosting van je website.

Veel domeinregistratiediensten hebben competente online tools om je te helpen je domeinnaam en hosting site op te zetten.

Welke domeinnaam moet ik kiezen?

Kies een domeinnaam die zo dicht mogelijk bij je diensten of producten ligt. Best geen koppelteken (-) gebruiken en liefst de landextensie waar je handelt kiezen (.be voor België)

Webhosting

Wat is webhosting?

Een webhostingdienst levert een dienst waarmee particulieren en bedrijven webpagina’s op het internet kunnen zetten. Een webhosting dienstverlener is een bedrijf dat de servers en technologieën levert om web-sites op het internet te bekijken.

Welk webhostingpakket moet ik kiezen?

Het hostingpakket hangt af van de website die je wil laten maken. Is dit een standaard blog of website met enkele pagina’s dan is een shared webshosting pakket voldoende.

Wil je een webshop starten en mik je op veel bezoekers, dan kan een VPS (virtual private server) of een volledige dedicated server nodig zijn.

Heb je veel dataverkeer nodig?

Dataverkeer meet de hoeveelheid gegevens die over een internetverbinding worden verzonden. Je moet weten hoeveel dataverkeer je nodig hebt bij het kiezen van hostingplannen.