Google even op webwinkel beginnen en je hebt tal van systemen waarmee je aan de slag kan. De ‘SaaS’ systemen zoals bijvoorbeeld Lightspeed zijn met abonnementen, handig als je niet voldoende kennis hebt en toch een degelijke product wil. Aangezien ik zelf met WordPress dagelijks bezig ben, ligt het voor de hand om voor WooCommerce te kiezen. Een wereldwijd gebruikt webwinkel systeem waarmee je kleine webshops tot zeer uitgebreide kan op poten zetten. Voor flexidesk.be heb ik dus voor WooCommerce gekozen. Hoe verliep de opzet?

WordPress en Woocommerce heeft geen geheimen meer voor mij. Het is een systeem welke ik dagelijks gebruik om websites en webwinkels mee te maken. De talrijke plugins die beschikbaar zijn, maken het zo makkelijk een project uit te breiden waar nodig. Aangezien het bij Flexidesk maar om één artikel gaat valt het nog mee van uitbreidingen. Maar de standaard plugins zijn vaak:

  • Yoast SEO
  • Google analytics plugin
  • Woocommerce
  • Mailchimp nieuwsbrief
  • Gevulde winkelwagen maar geen bestelling

Met de laatste optie kan je bezoekers die het product in hun mandje hebben toegevoegd maar geen bestelling plaatsten, via e-mail een reminder sturen om toch te bestellen. In veel gevallen gaan ze dan toch over tot aankoop. Indien niet, dan hebben ze toch een reminder gekregen om op later tijdstip te bestellen.

Mailchimp is handig om een mailinglijst op te bouwen. Klanten die een bestelling plaatsten blijven graag op de hoogte van ontwikkelingen over het product of nieuwe producten die werden toegevoegd aan de webwinkel.

De layout van de webwinkel

De layout of het uitzicht van de webwinkel werd vrij strak gehouden. De homepage geeft onmiddellijk een bestelformulier weer van de flexidesk. Een duidelijke foto, prijs en uitleg zie je in de eerste oogopslag.flexidesk

De bestelknop is groot en duidelijk gehouden. Geen lang zoekwerk dus om aan het bestellen te gaan.
Verder heeft de eerste pagina nog enkele foto’s en drie redenen waarom je de flexidesk moet bestellen. Mocht dat de bezoeker nog niet overhalen, dan zijn er al enkele klantenbeoordelingen.

Klantenbeoordelingen

Dit is zo wat dé meest interessante tool om van bezoekers klanten te maken. Ze lezen ervaringen van andere mensen en gaan hier vaak op af. Hier is gekozen voor een Facebook plugin. Na bestelling krijgen klanten een e-mail met een link naar de facebook pagina van Flexidesk. Daar kunnen ze een recensie achterlaten. Deze verschijnt dan automatisch op de website. Facebook is zo een handig middel om bezoekers naar een webshop te lokken.

Voorwaarden

Een webshop is verplicht de voorwaarden op een duidelijke plaats te vermelden. Waar kan een klant zich aan verwachten en wat mocht er iets verkeerd gaan?
Het kan altijd gebeuren dat een product beschadigd raakt tijdens de verzending. Dat is niet zo leuk voor een klant, dus moet het product toch kunnen retour gaan. Dat spreekt voor zich. Elke schade die niet door de klant werd veroorzaakt zal Flexidesk onderzoeken en een nieuw product verzenden.

Maar ook als het gaat om ‘ik vind dit artikel toch niet zo leuk’ dan mag het retour gestuurd worden binnen een bepaalde termijn.

Bij de voorwaarden staat ook nog vermeld dat je kan betalen met bancontact, iDeal (voor Nederlanders) en handmatige bankoverschrijving. Online betalen is nog zo een conversie verhogend middel. Zeker inzetten dus, mocht je ook overwegen een webwinkel te starten.