GDPR: NIEUWE EUROPESE PRIVACYREGELS
Je zal het de laatste tijd al vaker gehoord hebben, de einddatum van GDPR komt eraan op 25 mei 2018. De afkorting staat voor General Data Protection Regulation en gaat over de regels om persoonsgegevens van Europese burgers beter te beschermen. Vanaf mei moet elk bedrijf hieraan voldoen en er kunnen ook controles uitgevoerd worden.
De nieuwe regels worden in het leven geroepen om individuen een betere bescherming te bieden als het gaat over hun privacy. Elk bedrijf die persoonsgegevens bijhoudt of verwerkt moet zich aan deze regels houden. Een nieuwsbrief, cookies voor Remarketing zijn enkele voorbeelden. Als een bedrijf een databank heeft met klantengegevens dan moeten ze zich aan de privacyregels houden vanaf 25 mei 2018.
Impact voor bedrijven
Bedrijven moeten de komende jaren de privacy policy als belangrijk beschouwen. Je moet kunnen aantonen dat jouw bedrijf ‘privacy compliant’ is. Hou er ook rekening mee dat 25 mei 2018 een einddatum is om alles in orde te brengen. Nadien kunnen er boetes volgen.
Wat moet je doen?
Om volledig in orde te zijn met GDPR, dat hangt van bedrijf tot bedrijf af. Als eerste stap is het belangrijk om in kaart te brengen welke data gebruikt wordt, waar die vandaan komt, hoe en door wie die kan gebruikt worden, … Hou alle data daarom goed bij en documenteer alles. Hou een dataregister bij met de gegevens die je bijhoudt, hoe je ze bekomen hebt en door wie het verwerkt wordt.
Hulp nodig?
Bij vragen kan je steeds contact opnemen. We kunnen jouw bedrijf onder de loep nemen en GDPR ready maken!
Handig om te weten, ik ga mij er deze week even verder in verdiepen.
Dank voor de reminder. Goed om te weten.
Het lijkt me een goede zaak dat bedrijven zo bewust met privacy bezig gaan. Alles goed documenteren lijkt me erg handig en nuttig.
Ik moet er mezelf ook nog in verdiepen. Bijzonder vervelend vind ik het allemaal!
Ik heb 5 blogs en die moet ik allemaal nog klaarmaken voor deze nieuwe regel. Iedereen die regelmatig op internet surft weet toch dat er gegevens worden bijgehouden. Gewoon een cookie melding zoals al bestond vind ik meer dan voldoende eerlijk gezegd.
De regels bestaan al langer, het is pas vanaf 25 mei 2018 dat er boetes kunnen volgens als je het niet zo nauw neemt met de gegevens van klanten/bezoekers. De hoofdzaak is de bezoekers op je site verwittigen dat hun gegevens worden bijgehouden. En zelf een bestand opmaken wat je met die gegevens doet en waar ze worden bijgehouden.
Gelukkig dat we een goede webdesigner hebben die ons dat laat weten. Ik wist van niks…
Handig als reminder! Ik ben er al druk mee bezig!