Website pakket 

WP diensten

FAQ

Google helpful content update

Home E Website tips E Google helpful content update

Google kondigde zijn Helpful Content Update aan in een officiële blogpost. Dit is onderdeel van een bredere inspanning van Google om ervoor te zorgen dat gebruikers de best mogelijke inhoud in de zoekresultaten te zien krijgen.

Met deze update probeert Google laagwaardige inhoud uit de zoekresultaten te degraderen. En verwacht wordt dat de update even groot zal zijn als Panda, die gericht was op inhoud van lage kwaliteit, en Penguin, die gericht was op webspam.

Google’s officiële aankondiging

Als de Helpful Content Update eenmaal begint uit te rollen, duurt het twee dagen voor Google hem volledig heeft uitgerold.

Deze update introduceert een site-breed ranking signaal dat deel zal uitmaken van vele andere signalen die Google in overweging neemt om pagina’s in de zoekresultaten te rangschikken. Google’s AI systeem zal voortdurend pagina’s evalueren en identificeren die niet nuttig zijn en weinig waarde bieden aan de zoekers.

Deze classificeerder werkt voortdurend, en in tegenstelling tot brede kern updates en updates van productbeoordelingen, heeft deze classificeerder geen periodieke verversing nodig. Dus als je site door deze update getroffen wordt, zal het maanden duren voor het demotiverende rankingsignaal verminderd of opgeheven wordt.

Heeft het invloed op alle sites?

De update zou vooral sites treffen waarvan Google grotendeels vindt dat ze laagwaardige of dunne inhoud hebben. Dit gebeurt meestal wanneer een site gemaakt is met als enig doel verkeer van Google te krijgen zonder echte waarde aan de gebruikers te bieden. Als je site veel lage-kwaliteit of dunne inhoud heeft, is het waarschijnlijk dat je door deze update getroffen wordt.

Niet alle sites zullen echter getroffen worden. Als je een site hebt met informatieve inhoud van hoge kwaliteit, zou je je nergens zorgen over hoeven te maken, sterker nog, je zou een verkeerstoename kunnen zien door deze update. Hoe dan ook, het is belangrijk om deze update in de gaten te houden en te zien hoe ze je website beïnvloedt.

Wat is people-first inhoud?

People-first inhoud verwijst naar artikelen die in de eerste plaats voor zoekers in elkaar gezet zijn en niet zozeer voor zoekmachines. Dit betekent dat je inhoud maakt die origineel en nuttig is, terwijl je ook de beste SEO praktijken gebruikt om ervoor te zorgen dat je inhoud gemakkelijk gevonden wordt door zoekers.

Google’s richtlijnen gaan over het maken van people-first inhoud om door deze update onaangetast te blijven. Het maken van “people-first” inhoud kan een uitdaging zijn, maar het is de moeite waard als je succes wilt zien met deze update.

Wat moet ik doen als mijn verkeer afneemt?

Als je een afname in verkeer ziet na een algoritme update, is het belangrijk om een stap terug te doen en je inhoud te beoordelen. Er zijn een paar vragen die je jezelf kunt stellen om te helpen bepalen of je inhoud nog steeds relevant en boeiend is voor je publiek.

  • Is de inhoud nog steeds relevant voor de behoeften van mijn publiek?
  • Is de inhoud bijgewerkt om eventuele veranderingen in mijn industrie of niche te weerspiegelen?
  • Is de toon en stijl van de inhoud nog steeds geschikt voor mijn publiek?
  • Is de inhoud boeiend en gemakkelijk te lezen, of is hij droog en moeilijk door te komen?

Als je op al deze vragen JA kunt antwoorden, dan ligt je inhoud waarschijnlijk nog steeds op schema. Maar als je over een van deze vragen onzeker bent, is het misschien tijd om wat veranderingen aan te brengen.

Conclusie

Je inhoud regelmatig bijwerken is een belangrijk onderdeel van het onderhouden van een succesvolle blog of website. Door je inhoud vers te houden, kun je ervoor zorgen dat hij relevant en boeiend blijft voor je publiek.

Als je een afname in verkeer ziet na een algoritme update, raak dan niet in paniek. Kijk in plaats daarvan eens naar je inhoud en kijk of er gebieden zijn die verbeterd kunnen worden.