In 3 stappen naar je eerste website voor kleine bedrijven

Home E Blog E In 3 stappen naar je eerste website voor kleine bedrijven

Bij het plannen van je eerste kleine zakelijke website zijn er drie essentiële vragen die je jezelf moet stellen:

  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe je doelgroep vinden?
  • Hoe bezoekers omzetten in verkopen?

Deze vragen klinken vanzelfsprekend, maar het is verbazingwekkend hoeveel mensen niet de moeite nemen… en dan klagen dat “onze website ons geen werk oplevert”.

Eerste website

Wie is je doelgroep?

Denk goed na over je doelgroep. Wie wil je naar je website lokken? Waarom? Het antwoord daarop is meer dan waarschijnlijk dat je ze iets wilt verkopen – een product, een dienst, of misschien een idee.

Beweren dat je markt iedereen is, is veel te vaag, en je website zal te weinig focus hebben en zijn potentieel niet optimaal benutten. Idealiter moet je streven naar een niche.

Hoe je doelgroep vinden?

Het creëren van een niche zal je ook helpen bij de zoekmachines, en leads naar je site leiden.

Bedenk welke trefwoorden je doelgroep in een zoekmachine zou kunnen typen om je te vinden. Doe zelf de zoekopdrachten. Wie komt er in de top 30 naar voren? Want daar moet je zijn. Staan je concurrenten daar? Bekijk hun sites. Werken ze? Hoe kun je ze verbeteren? Identificeer iets unieks aan jouw bedrijf dat het onderscheidt van de rest.

Die trefwoorden – of trefzinnen om nauwkeuriger te zijn – moeten worden verwerkt in je pagina’s van je site – in de paginatitels, in de koppen, en in de interne links.
Wees specifiek met je trefwoorden. Ze zullen minder concurrerend zijn dan de meer algemene zoekopdrachten op één woord, en zullen nauwkeuriger gericht zijn op je markt. Misschien moet je je lokaliseren of specialiseren om in die top 10te komen – en de top 10is waar je moet zijn om verkeer naar je site te leiden. Zoals je uit eigen ervaring vast wel weet: als je op de eerste 3 resultatenpagina’s niet hebt gevonden wat je zoekt, ga je ergens anders zoeken.

De sleutel tot een hoge positie in zoekmachines is het opbouwen van inkomende links naar je webpagina’s – dat zijn pagina’s op externe websites die linken naar pagina’s op jouw site. Cruciaal is dat deze linkverwerving een natuurlijke groei is – waarbij het aantal inkomende links geleidelijk toeneemt. De pagina’s die naar de jouwe linken moeten relevant en on-topic zijn en idealiter dezelfde trefwoorden bevatten – vooral in de linktekst. Zoekmachines rangschikken pagina’s op basis van hun reputatie – jouw rangschikking wordt bepaald door wat andere (bij voorkeur hooggeplaatste) pagina’s over jouw pagina zeggen.

Hoe bezoekers omzetten in verkopen?

Vertel ze niet alleen wat je doet of verkoopt. Vertel ze waarom ze het willen hebben (ja, willen – niet nodig hebben). Bied prikkels, freebies, kortingen – alles om die dialoog op gang te brengen.

Huidig onderzoek geeft aan dat het menselijk brein binnen een twintigste van een seconde een oordeel velt over een webpagina! Dan heb je niet veel tijd om indruk te maken. Zorg er dus voor dat je Unique Selling Point (USP) duidelijk zichtbaar is op je homepage – en liefst ook prominent op al je andere pagina’s. Het is immers niet vanzelfsprekend dat de homepage de eerste pagina is die de bezoeker ziet, zeker niet als hij je via een zoekmachine heeft gevonden.

Zorg er vervolgens voor dat je je bullet-pointed garanties opsomt. Bezoekers moeten begrijpen waarom jij anders bent dan de rest, en waarom ze met jou in zee moeten gaan en niet met je concurrenten. En zoals we hebben ontdekt, moeten ze dat vrijwel onmiddellijk begrijpen.

9 Reacties

  1. Dat meteen begrijpen waarover het gaat vind ik een hele goede. Mensen hebben inderdaad maar weinig geduld doorgaans en een korte aandachtspanne.

    Antwoord
  2. Uniek zijn is moeilijk, want er is zo veel concurrentie, maar het kan zeker!

    Antwoord
  3. Wat een fijn en helder aritke heb je geschreven over een website starten voor kleine bedrijven

    Antwoord
  4. LOOOOOOVE dit artikel. Ben er nu mee bezig en je tips komen goed van pas! Ok, dus ook in de koppen eventuele zoektermen van mijn ideale klant verwerken? Dat wist ik nog niet. Dank je wel!

    Antwoord
  5. Wat een waardevolle tips! Inderdaad super belangrijk voor wanneer je een zakelijke website hebt.

    Antwoord
  6. Alweer een goede tips! Ik ben al jaren bezig met websites en blogs maar vind het nog steeds interessant om af en toe eens iets (opnieuw) te lezen.

    Antwoord
  7. Wat een fijn artikel! Je doelgroep duidelijk voor ogen hebben is inderdaad erg belangrijk.

    Antwoord
  8. Ik lees het al. Ik moet echt veel meer moeite doen. Voel mij inderdaad ‘zoekende’, want ik heb in principe wel een niche-blog maar ik ben veel breder geworden en daar moet ik nog mijn weg in vinden. Om niet te algemeen te worden bedoel ik. Dank voor de tips. Ik voel mij aangesproken dus dat betekent dat je een teer punt hebt geraakt 🙂

    Antwoord
  9. Er komt zo veel kijken bij een website (of blog in mijn geval). Het is veel meer dan alleen maar wat verhaaltjes typen.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.