Verschillende SEO tips die door experts worden aangegeven zijn weliswaar uitstekend en moeten zeker toegepast worden, maar vaak zijn ze ook zeer voor de hand liggend. Iedereen weet bijvoorbeeld wel dat het belangrijk is om bij het schrijven van content rekening te houden met de belangrijkste keywords (zoekwoorden) en dat je er goed aan doet om voor elke pagina een unieke titel te schrijven. In de praktijk dient er echter te worden vastgesteld dat heel wat SEO tips veel te oppervlakkig worden toegepast. Dit zorgt er voor dat de meerwaarde van de tip in de basis wel wordt gecreëerd, maar het optimale potentieel nooit ten volle wordt benut. Door rekening te houden met de SEO tips op deze pagina wordt dit probleem voorkomen!
Tip 1: Ga dieper in op de zoekwoorden die je gebruikt
Bij het schrijven van de content, de meta-titels evenals de meta-omschrijvingen is het altijd belangrijk om rekening te houden met het belangrijkste keyword voor de pagina in kwestie. Echter komt het in de praktijk zeer vaak voor dat er te weinig wordt gevarieerd waardoor de website op heel wat zoekresultaten slecht scoort. Dat is zonde, want hierdoor kan je bijzonder veel klanten en dus ook omzet mislopen. We geven je graag een voorbeeld.
Ben je een ondernemer die wijn wil gaan verkopen? In dat geval is ‘wijn’ natuurlijk een belangrijk keyword. Echter is de kans groot dat je een apart onderdeel zal willen maken voor Franse wijnen, Spaanse wijnen, Italiaanse wijnen, etc. Voor deze pagina’s geldt niet alleen ‘wijn’ als belangrijk keyword, maar voor de Franse variant bijvoorbeeld ook ‘Franse wijn’ en ‘Franse wijnen’. Door voldoende varianten op te nemen in je teksten, titels en omschrijvingen zal je automatisch je ranking ook op die zoekwoorden gaan verbeteren.
Tip 2: Kwaliteit is beter dan kwantiteit
SEO is een zeer complex gegeven. Dit wordt in het bijzonder veroorzaakt door het feit dat het door de jaren heen is uitgegroeid tot een bijzonder gevarieerd en omvangrijk begrip. Daar waar je vroeger slechts met een aantal factoren rekening diende te houden is dat tegenwoordig niet langer het geval, in tegendeel. Neem nu bijvoorbeeld de content waarover je beschikt. Eén van de belangrijkste SEO tips die we je kunnen geven heeft betrekking tot het feit dat een website (beter) wordt geïndexeerd op basis van niet alleen de hoeveelheid aan content, maar ook de kwaliteit waarover ze beschikt. Het is tegenwoordig perfect mogelijk dat een website met minder, maar betere content hoger scoort in de zoekresultaten dan een exemplaar die vol staat met tekst, maar die eigenlijk kant nog wal weet te raken. Bovendien is het voor je bezoekers ook veel interessanter om echt kwalitatieve, waardevolle content te lezen dan zomaar wat paginavulling.
Tip 3: Denk aan een SSL-certificaat!
Het is misschien wel één van de meest onderschatte SEO tips van allemaal. Tegenwoordig wordt er steeds vaker gepraat over het optimaliseren van de snelheid van je website en het gebruik van zogenaamde H-tags (beiden uiteraard erg belangrijk), maar wat ook te denken van het gebruik van een SSL-certificaat? Steeds meer partijen markeren websites zonder HTTPS-verbinding als onveilig en bovendien is het bij onder meer Google een steeds belangrijker wordende factor voor het bepalen van de ranking die je website krijgt in de zoekresultaten. Eén van de belangrijkste SEO tips voor vandaag en de toekomst is dan ook zeker om gebruik te maken van een SSL-certificaat. Bovendien beveilig je op deze manier ook nog eens de gegevens van je bezoekers die worden verstrekt waardoor je twee vliegen in één klap slaat!