Klaar voor de toekomst: Mobile first

Home E Blog E Klaar voor de toekomst: Mobile first

Het internet is door de jaren heen sterk geëvolueerd. Wat ooit bedoeld was als besloten netwerk voor een selecte groep organisaties is uitgegroeid tot een wereldwijd kanaal waar niet alleen informatie op wordt verspreid, maar ook handel op wordt gedreven. Een niet onaanzienlijk aantal mensen en bedrijven leven tegenwoordig dan ook volledig van de inkomsten die ze uit hun online activiteiten halen. Niet alleen op dit vlak is er veel veranderd. Ook de manier waarop het internet wordt gebruikt is geëvolueerd. Maakten we vroeger nog allemaal gebruik van een klassieke computer of een laptop om het wereldwijde web af te schuimen, zijn het vandaag de dag vooral de mobiele toestellen die de macht grijpen. Meer dan 75 procent van al het internetverkeer wordt vandaag de dag gerealiseerd door mobiele toestellen. Wil je jouw website klaarmaken voor de toekomst? Dan geldt één stelling, namelijk ‘mobile first’!

Enkele concrete cijfers

Eén van de rapporten die het meest in het achterhoofd blijven hangen met betrekking tot het mobiele internetgebruik is ongetwijfeld deze van het mediabedrijf Zenith. Het bedrijf maakt deel uit van de Franse Publicis Groupe SA welke zich met gepaste trots het op twee na grootste reclame-adviesbedrijf op deze planeet mag noemen. In een rapport welke door het bedrijf als prognose voor het jaar 2016 de wereld werd ingestuurd stond te lezen dat het globale mobiele internetgebruik zou toenemen tot 71 procent. Uiteindelijk is dat 68 procent geworden. Dit is een significante stijging ten opzichte van het jaar 2012 waarin er nog maar sprake was van 40 procent aan mobiel internetverkeer. Zenith stelde meteen haar prognoses bij, maar bleef de verwachting aanhouden dat het mobiele aandeel zou blijven toenemen tot het in 2018 zomaar even 79 procent van alle internetverkeer in beslag zou nemen.

Afstraffing voor niet mobiel-vriendelijke websites

Eén van de belangrijkste partijen die wereldwijd reeds vanaf 2015 duidelijk heeft gehamerd op het mobiel vriendelijk maken van websites is de zoekmachine Google. Zomaar even 90 procent van alle zoekopdrachten in Europa gebeuren via deze zoekmachine. Dit zorgt er voor dat het voor iedereen met een online business belangrijk is om goed de richtlijnen van deze internetgigant op te volgen. Per september 2015 werd er een nieuw algoritme toegevoegd aan de zoekmachine die voorrang geeft aan websites met een mobiel-vriendelijk karakter. Websites die over een te kleine tekst beschikken om weer te geven op het kleine(re) scherm van een smartphone of tablet worden afgestraft, maar daar blijft het niet bij. Ook een gebrekkige, mobiele navigatie en / of allerhande balkjes waarmee je moet gaan scrollen zijn een doorn in het oog van de zoekmachine. Al deze verschillende factoren zijn voldoende reden om de website af te straffen en ze een lagere ranking toe te kennen in de zoekresultaten. Laat dit nu net iets zijn wat je als online marketeer of ondernemer absoluut wil vermijden. Kiezen voor een responsive design is dan ook absoluut het minste waar je rekening mee moet houden.

Meest mobiele internetlanden ter wereld

Ondanks het feit dat Nederland op online gebied één van de belangrijkste en tevens ook meest vooruitstrevende landen ter wereld is moeten we vaststellen dat enkele landen ons op mobiel vlak reeds voor gaan. We hoeven het hierbij ook absoluut niet zo ver te gaan zoeken. In Spanje bijvoorbeeld was anno 2016 reeds meer dan 85 procent van al het internetverkeer afkomstig van mobiele gebruikers. Hongkong volgde op een tweede plaats met 79 procent gevolgd door wereldmachten China (76 procent) en de Verenigde Staten (74 procent). Voor het jaar 2018 geldt de prognose dat Hongkong ‘s werelds meest mobiele internetland zal zijn. Dan moet zomaar even 89 procent van al het internetverkeer in het land afkomstig zijn van mobiele toestellen.

Waarom ‘mobile first’ niet meer te stoppen valt

Ontwikkelaars, online ondernemers en marketeers die jarenlang hun hoofd in het zand hebben gestoken en blind bleven voor de evolutie op mobiel gebied zijn nu kop van jut. Of we het nu willen of niet, mobile first is de toekomst. We hebben dit als mensen ergens zelf in de hand gewerkt. We willen alles tegenwoordig sneller en efficiënter kunnen dan vroeger. Vonden we het vroeger nog perfect normaal dat we moesten wachten tot thuis of op kantoor om e-mails te versturen of informatie op te zoeken op het internet? Dan maken we tegenwoordig liever gebruik van de mobiele app op onze smartphone of tablet. Voor online ondernemers is dit zelfs een absolute must. Alleen door het benutten van de mogelijkheden die er op mobiel vlak worden aangeboden is het namelijk mogelijk om op efficiënte wijze de veelal moordende concurrentie op het internet het hoofd te kunnen bieden. Wil je er dus zeker van zijn dat jouw website of webshop klaar is voor de toekomst? In dat geval maak je ze maar beter zo mobiel vriendelijk als mogelijk is!

0 reacties